Kjartan Slette i Unacast. Foto: Unacast.

Unacast selger produktet sitt for opp mot en million kroner i året per kunde. Snart 20 kunder ombord.

Publisert Sist oppdatert

Kjartan Slette er ukens gjest i Shifters podcast og avslører blant annet at de har flere godt betalende bedriftskunder.

–Er Unacast en hype?

–Det er noe vi har blitt møtt med helt siden starten. Jeg tror det har noe med at man så tydelig har eksponert seg fra dag én, og noe med en bedrift og en posisjon som først og fremst er kommersiell. Vi driver ikke med kreftsyke barn eller læring, sier Kjartan Slette, gründer av Unacast.

Selskapet har laget en plattform for fysiske sensorer som gjør dem i stand å koble data mellom den digitale og fysiske verdenen.

–Unacast er ikke en hype. Vi er giga-svære i det vi kaller «proximity-industrien», som er en industri som er sentrert rundt sensorer. Det å forstå hvordan vi bruker lokasjon og hvordan vi beveger oss. I denne industrien har vi 40 prosent global markedsandel. 40 prosent av disse globale kommersielle sensorene er koblet til Unacast, forteller han.

Han sier at de selger produktet som Saas-avtaler (programvare-abonnement), og at de kommer til å snakke mer om deres inntekter fremover.

–Jeg tror folk kommer til å bli ganske hyggelig overrasket over at dette er en business.

–Hvor mange kunder har dere ?

–Vi har 66 partnere og vi kommer til å presentere over 20 betalende kunder i neste kommunikasjon. Prisen hos oss ligger mellom 5.000 og 10.000 dollar i mnd, sier han.

Om rekruttering

–Man har bare ulemper som startup. Man har mindre kapital, mindre erfaring, færre mennesker. Det man har, som ikke de store selskapene har, er muligheten til å agere kjapt og ha ansatte i selskapet som er «committed». Vi bruker nok mer tid og energi på det og får bedre folk enn andre selskaper. Vi har ikke noe valg. Rekrutteringer er akkurat som å hente investeringer, ikke noe som skjer periodevis, men kontinuerlig, sier Slette.

Han viser til Stockholm hvor Spotify har støvsugd markedet for flinke folk, og tror det samme kommer til å skje i Norge; at flinke folk vil bli en mangelvare når tech-selskapene vokser seg større.

–Selskaper som Kahoot, Gelato Group, Xeneta og forhåpentligvis Unacast i samme åndedrag, kommer til å ansette masse folk. Det kommer til å bli kamp om de beste. Foreløpig er det nok til alle. Vi har tenkt veldig strategisk på det fra starten. Den kampen kommer og vi må vinne den kampen, sier Slette.

I podcasten er Slette innom valget i USA, om å være pappa samtidig som man bygger et globalt tech-selskap, om hvordan han havnet i tech, bakgrunnen fra musikkbransjen og Wimp/Tidal, hvorfor de ansatte kan ta så mye fri de vil, samt mye mer.