-- Dette var helt fantastisk, hvem skulle tro dette da vi startet over noen øl på Lorry i desember i fjor, sa Andreas Slettvoll i Chooose etter at selskapet vant "100 pitches"-finalen hos DNB.
Annonse
Juryen hadde ingen enkel jobb da de skulle avgjøre hvilket av de 11 oppstartsselskapene som var "best" i "100 pitches", det som kanskje best kan beskrives som en "cupfinale i pitching" mellom noen av landets mest lovende startups. Det var et særdeles bredt spekter av konsepter som ble pithcet foran et stort publikum på DNB NXT-konferansens hovedscene, som en del av Oslo Innovation Week. Alt fra vertikal dyrking innendørs, bekjempelse av antibiotikaressistens og smarte spillelister, til online legetjenester, emballasje, testing av utviklere og internet of things m.m.
-- Det var en veldig tøff diskusjon, og vanskelig å plukke ut vinneren. Til slutt måtte vi bare finne måter å sile vekk selskaper på. Og så valgte vi et selskap som virkelig vil gjøre en stor endring dersom de får det til, sier Bill Tai, gründer av Extreme Tech Challenge, og ventureinvestor som har investert i over 150 selskaper.
Valget falt på Chooose, et oppstartsselskap som vil gjøre folk klimanøytrale gjennom å kjøpe opp utslippskvoter og skrote dem.
Annonse
Annonse
Skrapet kasse
Det var en særdeles fornøyd gründer, Andreas Slettvoll, som tok imot premiesjekken på 300.000 kroner fra DNB.
-- Dette var sinnssykt fett. Nå kan vi virkelig kicke løs, sa Slettvold til Shifter etter at seieren var klar.
Annonse
-- Dere har "bootstrappet" til nå. Dette kommer vel godt med?
-- Ja, vi har en bunnskrapt kasse om dagen. Men det er så jævlig gøy, så pengene er helt underordnet.
Annonse
Vindu til Rune
Annonse
I tillegg til de 300.000 er gode å ha i en slunken kasse, var scenen på DNB NXT et utstillingsvindu ut mot potensielle kunder, ikke minst ut mot en av jurymedlemmene, banksjefen selv.
-- Dette er jo vår måte å få tre minutter med Rune Bjerke, slik at vi kan snakke til han og alle andre bedriftseiere som burde bli klimapositive. Det er jo premien for oss. Så blir pengene en bra bonus, sa Slettvoll.
Han sier at det neppe finnes noen bedre arena til å spre det han kaller "det glade, rosa budskapet" om at det er mulig for vanlige folk å bli klimapositive. I pitchen viste han til at gjerne blir mye lite effektfull moralisme når man oppfordrer vanlige folk til å ta grep for å få ned utslippene. Han viser til at det er de store industrielle utslippskildene som virkelig betyr noe, og at Chooose med sin tjeneste kobler vanlige folk opp mot kvotesystemet.
Øl-ideen
Ideen oppsto over noen øl mellom gode venner på Lorry i fjor. Foruten Slettvold, finner vi Gaute Gamst, Henrik Guderud, Martine Kveim og Karl-Axel Bauer i gründerteamet. Sistnevnte er forøvrig daglig leder på nettopp Lorry.
Chooose fikk bred mediedekning da de som et av to norske selskaper fikk plass i Katapult-akseleratoren til Nordic Impact tidligere i år.
-- Plassen i Katapult-akseleratoren har vært helt fantastisk og avgjørende for oss. Det var det som gjorde at vi turte å ta steget fra å jobbe med dette på sene kvelder hjemme og på Lorry, til at vi fikk virkelig muligheten til å gjøre det fulltid.
Takker Katapult
Slettvold kaller verktøykassen de har fått fra Katapult "av en annen verden", og Chooose har opplevd meget rask vekst siden de gikk inn akseleratoren. Katapult-systemet vil også investere direkte i selskapet.
Chooose har i dag blant annet Get TDC, Storebrand og Bislet Games som kunder. Under friidrettsstevnet på forsommeren var alle gjestene "klimanøytrale" for anledningen.
Selskapet vant også prisen for "Best bootstrapped startup" under Nordic Startup Awards i Tromsø nå nylig.
Finaleheatet
Det var 11 selskapene i finalen under "100 pitches" på DNB NXT. Disse hadde gått videre fra delfinaler i Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger.