Hemmelige tiltak gjør at Kolonial-Karl nedbemanner: «Vi gjør ikke dette fordi ting går dårlig, men fordi vi er blitt veldig mye mer effektive.»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 15. november 2017

Av Benedicte Tandsæther-Andersen og Per-Ivar Nikolaisen

Kolonial.no har effektivisert lager og logistikk, og kutter derfor 100 jobber. 

Onsdag ettermiddag ble det kjent at gründerbedriften Kolonial.no nedbemanner, og at hver fjerde ansatt må gå.

– Vi vokser veldig kraftig. Vi gjør ikke dette fordi ting går dårlig, men fordi vi er blitt veldig mye mer effektive, sier Karl Munthe-Kaas til Shifter.

Nedbemanningen har ligget i kortene i et par uker.

– Vi har implementert en del tiltak i lager og logistikk som gir veldig god effekt, forteller gründeren.

Hvilke konkrete tiltak er dette?

– Vi har gjort flere tiltak, i plukkingen på lager, varepåfylling og i terminalarbeidet. Det er typiske prosessforbedringstiltak, ikke automatisering. Nøyaktig hva tiltakene er, er slike ting som konkurrentene er veldig opptatt av å finne ut, så vi kan ikke gå ut med detaljene på det som er gjort på grunn av konkurransehensyn.

Skjer dette etter et krav fra investorene?

– Det er feil å si at det er et krav. Det er fortsatt slik at vi vil fokusere på vekst foran lønnsomhet, men investorene ønsker lønnsomhet på sikt. Jo større vi blir, jo viktigere blir det å drifte mest mulig effektiv. Så vi gjør ikke dette bare fordi investorene ønsker det, men fordi det er til selskapets beste.

Langsiktig plan

Kolonial-sjefen viser til at det hele tiden har vært meningen å øke produktiviteten, og at nedbemanninger som dette da kan bli den naturlige konsekvensen.

– Så er det er ikke slik at det er en konflikt mellom dere gründerne og de andre investorene på dette?

– Absolutt ikke. Effektiviseringstiltak må man gjøre når man kan. Det er ikke vits i å være mindre effektive enn vi kan. Og det er i den rekkefølgen dette har skjedd. Vi har sterk vekst, men vi ser også en sterk økning i effektivitet.

– Men dere er jo så store at dere nå opplever samfunnets krav til å opprettholde arbeidsplasser også, har du følt på dette?

– Den viktigste måten å skape arbeidsplasser, er å skape produktive og effektive arbeidsplasser. Man kan ikke beholde arbeidsplassene for arbeidsplassene sin skyld.  Og da er det alltid viktig å drifte så effektivt man kan.

Dersom selskapet igjen vurderer å ekspandere, skal de som nå mister jobben vurderes først til nye stillinger, ifølge E24. Dette mener Munthe-Kaas at kommer til å skje. I 2017 nærmest doblet Kolonial.no inntektene fra fjoråret, og årets omsetning er dermed på 800 millioner kroner.

Stor oppmerksomhet

Nyheten skapte store overskrifter i mediene da den ble kjent.

Er du overrasket over at nedbemanningen får såpass stor oppmerksomhet?

– Jeg er egentlig ikke overrasket. Etter hvert har jeg forstått at vi er et yndet selskap å skrive om. Og når det er nyheter som dette, skjønner jeg at det får oppmerksomhet. Dessuten er 100 mennesker ganske mange som berøres, og det er klart at dette ikke er noe hyggelig for dem som blir berørt.

Han kommer med et lite hjertesukk.

– Tittelen kunne like godt vært «Kolonial blir betydelig mer effektiv», som at «100 mister jobben i Kolonial». Det er ingen motsetning mellom å vokse kraftig og nedbemanne.

– Hvordan er det for deg å nedbemanne selskapet?

– På et menneskelig plan er det selvfølgelig ikke noe gøy å nedbemanne, men jeg må minne meg selv på at dette er nødvendig for selskapet. Vi må gjøre det for å ha et sunt og friskt selskap. Vi gjennomfører prosessen etter de lover og regler som gjelder i slike tilfeller. Vi hjelper også de som blir berørt til å finne nye jobber, sier Munthe-Kaas.

Fra null til 1,5 milliarder

I juni 2017 ble det kjent at Kolonial.no var priset til 1,5 milliarder kroner. Siden selskapet ble etablert i 2013 har Kolonial hatt en eventyrlig vekst, der utgangspunktet nærmest var null.

Munthe-Kaas henviste til den berømte tidsklemma som begrunnelse for hvorfor dagligvarehandel på nett har en god fremtid i Norge.

– Jeg tror dagligvarehandel på nett vil bli betydelig rett og slett fordi det sparer folk for tid. Og tid er noe folk flest har for lite av, sier administrerende direktør Dag Rasmussen, i Rasmussengruppen som nå investerer 150 millioner kroner i kolonial.no, skrev DN i juni.