Kolonial.no prises til 1,5 milliarder kroner- Får inn nye millioner
Nå sprøytes 150 millioner kroner inn i selskapet til en verdivurdering på 1,5 milliarder.
Nettmatbutikken kolonial.no ble etablert i 2013, og har siden den gang hatt en eventyrlig reise. Selskapet har steget fra praktisk talt null til 1,5 milliarder i verdi på under fire år.
–Jeg tror dagligvarehandel på nett vil bli betydelig rett og slett fordi det sparer folk for tid. Og tid er noe folk flest har for lite av, sier administrerende direktør Dag Rasmussen, i Rasmussengruppen som nå investerer 150 millioner kroner i kolonial.no, skriver DN.
Investoren var allerede største aksjonær med 12 prosent av aksjene. Nå øker de beholdningen til 18 prosent.
Gründer og daglig leder, Karl Munthe-Kaas er fornøyd med investeringen.
–Det er først og fremst gøy fordi nå kan vi fortsette å bygge et bra produkt og øke kapasiteten og markedsføringen. Det er fortsatt mange som ikke har opplevd gleden ved å handle dagligvare på nett og det er et budskap som skal ut, sier Munthe-Kaas til DN.
Fortsatt røde tall
Selskapet gikk med 100 millioner i underskudd i 2016 og det kommer, ifølge Munthe-Kaas til å gå med underskudd også i 2017, samt 2018.
Samtidig er omsetningen økt fra 75 millioner kroner i 2015 til 424 millioner i 2016.
Tidligere i år ble det også kjent at Munthe-Kaas solgte aksjer for 8,2 millioner kroner.
–Vi jobbet uten lønn det første året. Da er det ok for egen privatøkonomi og for familien at man kan ta ut en liten bit, sa han til DN.
Daglig leder Karl Munthe-Kaas har gjestet Shifters podcast. Hør intervjuet her.