Nina Walberg (Head of Data & Insight) og Kjetil Åmdal-Sævik (leder av Data Science), begge nyansatte i Kolonial.no.

Kolonial.no ruster opp: Henter fra Schibsted og Elkjøp

Publisert Sist oppdatert

Kolonial.no skalerer opp innen data og analyse, og har ansatt Nina Walberg og Kjetil Åmdal-Sævik. 

Nina Walberg har tidligere jobbet i Schibsted, men går nå til stillingen som Head of Data & Insight i Kolonial.no. Kjetil Åmdal-Sævik regnes som svært viktig for maskinlæringsmiljøet i Norge, og går fra å ha ledet «Data Science» i Elkjøp, til å bli leder for det samme fagområdet hos Kolonial.no.

Han forteller at han anser sin nye arbeidsplass for å være "bunnsolid", og at alt ligger til rette for at Kolonial.no vil lykkes innen kunstig intelligens.

-- Det finnes knapt noe selskap som har større muligheter eller bedre forutsetninger for å realisere forretningsverdi ved hjelp av avansert analyse og maskinlæring enn Kolonial.no. Hele verdikjeden er som skreddersydd for bruk av kunstig intelligens i alle kriker og kroker, og med de ambisjonene selskapet har på både kunde- og logistikksiden vil dette også være helt nødvendig, sier Åmdal-Sævik i en pressemelding fra selskapet.

Walberg ser frem til å "utfordre sannheter i dagligvarebransjen", ved drive bruk av data.

-- Kolonial.no er et veldig spennende selskap med et tilbud som gjør hverdagen bedre for veldig mange. I det ligger det utrolig mange analytiske muligheter som jeg gleder meg til å jobbe med. Både i det fysiske og det digitale kan vi med smart bruk av data forbedre tilbudet til kundene og utfordre sannheter i dagligvarebransjen. Det handler om alt fra tilpassede kundeopplevelser til bedre flyt av varer, sier Walberg.

-- Har et unikt utgangspunkt

Både Walberg og Sævik-Åmland oppgir at de ulike analyse- og maskinlæringsmulighetene i Kolonial.no er noe av det særlig attraktive ved stillingene de nå er ansatt i.

Espen Sundve, som selv gikk fra Schibsted til Kolonial.no i fjor, der han i dag jobber som produktdirektør, ser frem til å få med Walberg og Åmdal-Sævik på laget.

-- Med egenutviklet teknologi og full kontroll på data i alle ledd har vi i Kolonial.no et unikt utgangspunkt for å radikalt forbedre kundeopplevelsen og logistikken vår. Vi har fått til mye så langt, men har enda større ambisjoner fremover. Ansettelsen av Nina og Kjetil, noen av de beste i Norge på data og analyse, markerer i så måte bare starten på et år der vi skal vokse med mange flere utviklere, designere, data scientists, devops og product managers, sier Sundve i pressemeldingen.