Ny undersøkelse: Halvparten av kundene som handlet dagligvarer på nett har backet ut
Men Meny og Kolonial.no har fremdeles troa.
Det melder Dagens Næringsliv - som viser til en ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av markedsrådgivningsselskapet Plot.
22 prosent av de 1000 respondentene svarte at de handlet dagligvarer på nett minst én gang i kvartalet i fjor. Andelen har stått på stedet hvil siden forrige undersøkelse i 2017, skriver DN.
– Markedet for dagligvarer på nett går inn i en ny fase. Blant dem som har prøvd er det like mange som ser fordelene med å handle på nett som de som kutter ut. Det er med andre ord like mange avhoppere som faste brukere, sier Sigmund Festøy i Plot til avisen.
Han skriver i et notat knyttet til barometeret, at halvparten av kundene som de første årene testet ut nettmat-handling, nå har falt fra.
Men verken Kolonial.no eller Meny kjenner seg helt igjen i at kundetilveksten har flatet ut, ifølge DN.
Førstnevnte viser til en fortsatt sterk kundetilvekst, men at lavere veksttakt skyldes fjorårets satsning på å heve kundeopplevelsen gjennom å forbedrede plukk- og lagerfunksjoner. Det gikk på bekostning av markedsføringen.
Meny har ifølge kjedesjefen Vegard Kjuus nesten en tredobling i nettomsetning fra 2017 til 2018. I januar har de anslått en veksttakt på 60 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.