Kris Riise: «Jeg skulle gjerne ha startet Vipps og gjort noe mye mer visjonært med produktet»
Unloc-gründer Kris Riise har opplevd utallig kjipe situasjoner med investorer, men verst var det da selskapets «eneste og avgjørende investor» trakk seg - en millimeter før målstreken.
Shifter tar tempen på norske gründere i sommervarmen.
– Hvordan lyder din 20-sekunders pitch?
– Vi skal åpne dører - for alle, overalt. Unloc erstatter nøkkelstyr med hverdagsmagi.
– Er det Norgesferie, utenlandsferie eller ingen ferie i år?
– Jeg har en tendens til å alltid være påkoblet, så i år skal jeg ta en to-ukers ferie hvor jeg kobler helt av internett. Hvor er uvisst.
– Hva er det verste du har opplevd som gründer i året som har gått?
– Jeg kommer aldri til å glemme det øyeblikket da vår største og viktigste kunde ringte meg og sa at de måtte legge ned alle innovasjonsprosjektene sine. Jeg er sikker på at hjertet stoppet i noen sekunder, før de fortsatte "... unntatt Unloc, fordi det har vi knalltro på!". Det var en "wake up"-call, og da bestemte vi oss for å sørge for å ha flere bein å stå på, ikke bare all in på én kunde.
– Hva er det beste du har opplevd som gründer i året som har gått?
– Jeg hadde en helt ubeskrivelig følelse for noen dager siden under årets sommerfest da vi samlet hele teamet for første gang. Vi har doblet doblet antallet ansatte det siste året, fra 20 til 40, så halvparten av oss hadde ikke en gang møtt hverandre før, bortsett fra på video. Energinivået da alle møttes var helt vanvittig.
– Alle i Unloc er ekstremt dedikerte aksjonærer som i gjennomsnitt har investert 250.000 kroner hver av sine sparepenger. Det er noe helt unikt i teamet, og jeg har aldri opplevd en liknende tilhørighet i et selskap.
– Har du en favoritt-“icebreaker”?
– Å be om telefonnummeret, for deretter å sende dem en nøkkel - rett på mobilen.
– Du kan velge mellom alle gründere i hele verden, hvem skulle du gjerne hatt i teamet ditt?
– Helt ærlig tror jeg ikke at mine idoler ville passet inn i teamet. Vi bygger vår egen kultur med helt individuelt unike mennesker, og ingen gründer kan erstatte den bevegelsen.
– Hvilket annet norsk selskap skulle du ønske at du hadde startet?
– Jeg skulle gjerne ha startet Vipps og gjort noe mye mer visjonært med produktet. Vi får vise hvordan det gjøres med et slags Vipps for nøkler i stedet.
– Hva er det verste du har opplevd i et investormøte?
– Jeg har opplevd utallige kjipe situasjoner med investorer, men en av de verste opplevelsene må være da vår eneste og avgjørende investor trakk seg, en millimeter før målstreken. Da falt nesten hele selskapet i grus. Jeg tror mye handler om å omsette tilbakemeldingene og bruke det enten til å forbedre produktet eller som en ny kilde til motivasjon — det føles godt å se tilbake og vite at de undervurderte oss.
– Du får tilgang til en valgfri sum fra oljefondet, hva ville du brukt pengene på?
– Finansiere digitale startup-byer for å bidra til at globale problemer kan løses 10x mer effektivt enn før, inspirert av hva som har skjedd i Miami den siste tiden.
– Hva er det viktigste spørsmålet for deg i høstens valgkamp?
– Vet jeg egentlig nok til å ta stilling til noe?
– Har du kjøpt kryptovaluta i løpet av våren?
– Nei.
– Eie eller leie sparkesykkel?
– Eie i fellesskap med andre som har komplementerende behov
– Handler du mat på nett eller i matbutikken?
– Begge deler. Convenience vinner ofte hos meg.
– Hvilket ferieland utenom Norge har du savnet mest det siste året, og hvorfor?
– Ingen preferanser, men jeg har savnet friheten til å kunne reise fritt og utforske og lære om verden.
– Hva er det flaueste du har opplevd som gründer?
– Det virker som at det jeg syns er mest flaut alltid er i situasjoner med andre Unlocers, mine kolleger. At jeg glemmer å betale lønn, kommer for sent i et møte, eller har sagt noe dumt. Det handler nok om at jeg kjenner på en ekstrem ansvarsfølelse og at jeg vil fremstå som et godt eksempel om hvordan behandle folk rettferdig. Det er jo en umulig oppgave å alltid levere på, men strevet og flausene er verdt det.
– Hva er det viktigste du skal gjøre til høsten?
– Oppnå nye milepæler som øker sjansen for å oppnå målet vårt om å forenkle alt med nøkler.
– Hva bør norske gründere bli bedre på?
– Identifisere seg med en dyp og meningsfull motivasjon som gjør at de våger å gjøre ekstremt risikofylt og hardt arbeid over lengre tid.
– Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på LinkedIn.
– Jeg glemmer til stadighet å spise eller gå på do en hel dag fordi jeg er så oppslukt og drevet av å løse problemer.