Rekrutteringsplattformen henter 3,4 millioner til plattformen som garanterer å skyte blink i ansettelsesprosessen.
Annonse
Vilect står bak en rekrutteringsplattform som strømlinjeformer rekrutteringsprosessen helt fra stillingsutlysning til ansettelse av servicepersonell. Målet er å sikre at bedriftene får tak i de mest egnede ansatte, gjennom en søknadsprosess som er mer dialogbasert enn CV- og søknadsbundet. Så langt har selskapet hjulpet 15.000 jobbsøkere innen retail, hotell, restaurant og events. I 2018 landet de en avtale med Varner, som har 1500 butikker.
I desember hentet selskapet 3,4 millioner norske kroner, og har i tillegg fått med to nye styremedlemmer - Krister Kristiansen (Managing Director i Attensi UK), og Olav Haraldseid (tidligere HR-direktør i NorgesGruppen, Circle K, Apotek1). De nye investorene er Krister, Olav, og Trond Riiber Knudsen, mens Arkwright er med som investor for andre gang.
Kristoffer Næss Almeland, CEO og medgründer i Vilect, forteller at de 3,4 millionene selskapet nå har å rutte med, vil komme godt med for fremtiden - og skalering av selskapet.
Annonse
-- Pengene vi hentet nå skal primært gå til vekst. Det betyr at vi rigger oss for å øke salget. Av teamet i dag så er det Nicolai og jeg som jobber med det kommersielle og vi skal flerdoble salgskapasiteten i løpet av våren, sier Almeland.
I tillegg skal Vilect rekruttere innholdsansvarlig som skal produsere innhold og bygge brand -- for å gjøre Vilect synlige i de kanalene der kundene er. Så skal det bygges en salgsorganisasjon det neste året, hvor vi etter hvert som vi ser at veksten kommer, er i posisjon til å rekruttere flere selgere, men også personer som skal sørge for at kundene våre er fornøyde.
Nicolai Kirkeng Vennerød, COO og medgründer i selskapet, forteller at Vilect er opptatte av å skape en kultur der enkeltpersoner kan komme med tilbakemeldinger raskt, og være med på å påvirke hvordan systemene skal fungere.
-- Vi opererer i et marked med veldig mange aktører, men kundene opplever ofte at de ikke blir hørt og prioritert når de kommer med tilbakemeldinger andre steder. Tradisjonelt så oppdaterer konkurrentene våre systemene sine sjeldent og da tar det lang tid å få nye ting på plass. Vi oppdaterer systemene våre flere ganger om dagen, forteller Vennerød.
Annonse
Hittil har 15.000 søkere vært gjennom Vilect sitt søknadssystem, og denne uken skal Vilect lansere i Finland. Gründerne forteller at planen hele tiden har vært å sikre at Vilect når ut bredt og til flest mulig land, slik at man slipper å gå over til andre systemer. Selskapet ser ofte eksempler på at en tjeneste begrenser seg til noen få fagfelt eller land, og mener dette hindrer den beste ansettelsen.
-- Vilect er bygget fra grunnen av for å fungere på forskjellige språk, og i forskjellige tidssoner. Vi fant ut ganske tidlig at nye aktører ofte ender opp som regionale spillere – innenfor et språk og et geografisk område. Det at systemet vårt er skapt for å brukes internasjonalt tror jeg er viktig for de større kundene som typisk er til stede i flere land, sier Vennerød.
Selskaper som ansetter nye folk, må ofte gjennom en prosess med søknader og intervjuer. Dette er tidkrevende, og gir ikke alltid de resultatene selskapet skulle ønsket. Det er ikke sikkert at rette person ansettes. Almeland forteller at Vilect hittil har greid å redusere andelen "unødvendige" innkallelser med 25 prosent. Målet er å kunne sile ut enda flere -- for dermed å sikre at butikkene kan ansette den rette personen i løpet av få dager.
-- Butikksjefer er ofte veldig presset på tid. Samtidig er det ikke uvanlig at omtrent halvparten av søkerne de kaller inn på intervju var helt feil og ikke burde vært kalt inn. Da går mye tid tapt. Hovedårsaken til dette er dårlig beslutningsgrunnlag når man skal vurdere søknader. Dette er en av problemstillingene Vilect løser, sier Almeland.
Gründerne føler at de nå har bevist at det er behov for plattformen, og at den har potensial til å skalere.
-- Vi har bevist at produktet vårt fungerer godt. Det har vi også kvantifisert i undersøkelser -- og kundene er happy. Vi har også i løpet av fjoråret vist at vi kan skalere dette ut i flere land, og det begynner å bli ganske god aktivitet i plattformen også, sier Almeland.
2019 dreier seg dermed om å vokse: 2018 ble avsluttet med å lukke en fundingrunde 21. desember, og Almeland mener selskapet nå er klar for å vokse slik de har mål om i år.
-- Vi har nå investorer som kan bidra med kapital, kompetanse og nettverk, noe som blir viktig i vekstfasen. Vi er veldig positive til hva vi skal få til i 2019.