Jakob Palmers i Graphiq da han tok i mot premien som vinner av Creative Business Cup 2017. Foto: Dan Taylor, Dan Taylor Photography

Graphiq er landets mest kreative: Skal utvikle algoritme som hjelper selskaper med å få god kjemi med frilansdesignere

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 15. juni 2017

Nå jakter vinneren av Creative Business Cup på investorer som vil være med å gjøre plattformen som kobler designere med oppdragsgivere, mer høyteknologisk.

– Pitchekonkurranser er jo ikke det som bygger en bedrift. Det viktigste er å gjøre det som gjør kunden fornøyd. Men dette er en anerkjennelse fra et knippe veldig flinke folk i bransjen, som selv har opplevd mange av de problemene vi løser. Så dette er viktig for oss, sier gründer Jakob Palmers i Graphiq.

Selskapet har utviklet et webbasert kollektiv med frilans-designere som lager nettsider, presentasjoner, logo, illustrasjoner og animasjoner. Den norske finalen ble arrangert under Startup Extreme denne uka, der fem semifinalister kjempet om å gå videre til den internasjonale finalen i København i november. Der konkurrerer den norske vinneren med 60 andre nasjoner.

Skal bli tech-smartere

Målet for Graphiq har vært å snu om på det de beskriver som «en tungrodd og treg bransje».

– Men hvor mye ny teknologi har dere utviklet til denne plattformen?

– Det er lite i dag, men det har vært bevisst. Da vi startet, var vi opptatt av å levere fra først stund. Vi har tatt eksisterende teknologi og teipet sammen, og vi gjør fortsatt ting matchingen av oppdrag manuelt. Nå skal vi bygge en teknologi som kan skalere, sier Palmers.

Graphiq er nå på investorjakt. Ved hjelp av denne kapitalen skal de utvikle en algoritme som matcher oppdragsgivere og frilansere – ikke bare faglig, men også etter mindre målbare størrelser som kommunikasjon og god kjemi.

– De prosjektene der vi klarer å matche menneskene, blir de beste. Så vi har spurt oss hvordan vi kan skape en teknologi som får til dette også.

I tillegg skal plattformen på sikt ordne det meste av det bedriftsøkonomiske for frilanserne – med helautomatisk regnskapsføring og beregning av skatter og avgifter.

Imponert jury

Juryen i Creative Business Cup var «svært imponert» over vinneren og de andre finalistene.

– Mye har skjedd innen kreativ næring i Norge de siste årene, og det reflekteres i høy kreativ standard, gode forretningsideer og spennende ny teknologi. Vi har tro på at Graphiq vil nå langt i den internasjonale konkurransen, sier Margit Klingen Daams, jurymedlem og ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge, i en artikkel i Kampanje.

Juryen skrev følgende i sin begrunnelse:

«Vinneren er rigget for fremtiden, og har bevist sitt konsept på en veldig overbevisende måte. Graphiq er en sterk bedrift som kombinerer både høy kvalitetskontroll og digital automasjon, og forsterker friheten som ligger i delingsøkonomien ved å koble kreative talenter med bedrifter»

Foruten Graphiq var disse selskapene i finalen: Qnippsit , utvikler en app som gir deg mulighet til å tjene penger på din Instagram-profil, Ope, et modulært møbelsystem som kan bygges om, Ctrl Events , en app som gir deg oversikt og kjøpsmuligheter til arrangementer, klubber og konserter på ditt hjemsted og PineLeaf Studio, utvikler strategi-spillet Dwarfheim der fire spillere konkurrerer i nåtid.

FAKTA

Creative Business Cup ble etablert som en nasjonal konkurranse av Center for Kultur og Opplevelse (CKO) i København i 2010, og som internasjonal konkurranse i 2012. Premien er både økonomisk og forretningsmessig støtte.

Creative Business Cup Norway 2017 gjennomføres som et samarbeid mellom 657 i Oslo, Innovation Dock i Stavanger, Inkubator Salten i Bodø og Work-Work i Trondheim.   Formålet er å styrke kreative gründere i startfasen. Vinneren må vise høy grad av kreativitet og presenterer et forretningskonsept med stort markedspotensial. Konkurransen ble første gang arrangert i Norge i 2015. I fjor vant Pinhole fra Tromsø for sin hjertemonitor for barn og nyfødte.

I juryen har foruten Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge, også Anniken Fjelberg, medgründer og eier av Superblais og 657 Oslo og medgründer av UT: Studentbyrå, Joachim Levin, medgründer, partner og forretningsutvikler av UT:Studentbyrå og kreativ direktør i Superblaise og Espen Gabrielsen, partner og konsulent i Nordcap.

 

 

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.