Fra venstre til høyre: Lars Petter Windelstad Kjos (CMO og gründer), Ole Robert Reitan, Dag Sørsdahl (adm dir Aller Media AS og konsernsjef Aller-Media konsern), og Rolf Risnes (CEO og gründer). Foto: Motimate
Rema 1000 går inn i Motimate: -- En enorm tillitserklæring
Dagligvarekjempen eier nå omkring 11 prosent av selskapet.
Hovedeier før den rettede emisjonen er Aller Media og Motimate-gründerne selv, skriver selskapet i en pressemelding. Motimate har i dag 50 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Belgia, og 25.000 unike brukere per måned.
Lars-Petter Windelstad Kjos og Rolf Risnes, gründerne av startupen, forteller at de ser Rema 1000 sin investering i selskapet som "en enorm tillitserklæring".
-- Rema 1000 er noen av de råeste i retailbransjen, og de har lykkes veldig godt med å gjøre sine ansatte til en svært viktig ressurs. Vi er sikker på at de kommer til å bidra til både videreutvikling av løsningen, og ikke minst at vi kommer til å nå ut til enda flere - også utenfor Norge. Rema er et selskap som mange ser til, og alle vet at dersom de bruker en løsning så fungerer den og gir effekt. Vi gleder oss til fortsettelsen for nå har vi stor fart, sier gründerne i en pressemelding fra Motimate.
Motimate, som utvikler en abonnementsbasert mobiltjeneste for internkommunikasjons- og opplæringsløsninger for bedrifter. De har kunder som DNB, Varner Gruppen, Atea, Jernia, Voice, Finn, Recover, Staples, Telia, Tine, Optimera og Otiga Group.
Les også: Motimate pitchet seg frem til deal med Atea
Investerer i menneskelig utvikling
Rema 1000 vil sitte med rundt 11 prosent av selskapet etter emisjonen. Ole Robert Reitan, sjef for Rema 1000, forteller at hovedmotivasjonen for emisjonen er nettopp de Rema-ansattes trivsel på jobben.
-- Våre medarbeidere er vår viktigste ressurs og et konkurransefortrinn i en tøff bransje. Gjennom mange år har vi investert tungt i å utvikle menneskene som jobber i Rema 1000. Etter å ha kjent Motimate og folka bak gjennom flere år har vi nå også tatt steget til også å bli med på eiersiden. Vi vet at dette gir effekt på både trivsel, resultat, kultur og ikke minst det å klare å gi alle ansatte en så god forutsetning som mulig til å gjøre jobben sin, forteller Reitan i pressemeldingen.
Øker farten
Dag Sørsdahl, administrerende direktør i Aller Media forteller at de vil øke farten ytterligere nå som Rema 1000 også er med på eiersiden.
-- Da vi hadde muligheten til å etablere Motimate sammen med gründerne og være med helt fra starten av, så var dette en så spennende mulighet at vi valgte å satse. Motimate er et godt eksempel på evnen til innovasjon innenfor Aller Media-konsernet. 2 år senere ser vi at selskapet er i ferd med å virkelig lykkes. En årlig vekst på 70 prosent og 25.000 unike brukere er ganske fantastisk, sier Sørsdahl i pressemeldingen, og legger til at de har mål om å fortsette veksten fra de siste seks månedene.
Motimate ble gründet i 2016, som en spin-off fra kommunikasjonsbyrået Hyper. Også Hyper er en del av Aller Media, fordi Hyper er eid av Ahead Group Norway -- som igjen er eid av bladforlaget.
Les også: Selger seg ut av konsulentselskapet Hyper. Tar med seg startup-baby Motimate med 25.000 brukere ut i verden