Lawbotics-teamet: fra venstre: Jamy Gold, front lead, Alexander Schwantes, CTO, Nicholas Leidenfeld, forretningsutvikler og Merete Nygaard, daglig leder. Foto: Lucas Weldeghebriel

LawBotics henter 4 millioner, men kritiserer flere investorer for mangel på profesjonalitet.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 19. juni 2018

Lawbotics, selskapet som vil digitalisere juridiske prosesser, henter nå fire millioner kroner fra flere småinvestorer. Men prosessen har ikke bare vært enkel.

De fleste investorene har gått inn med mellom 500.000 og en million. I tillegg har CTO Alexander Schwantes kjøpt seg opp i selskapet.

Blant de nye investorene finner vi Silvjia Seres, som tidligere blant annet har investert i Spiff. I tillegg figurerer en del familieselskaper på investorlisten i tillegg til tidligere Finn-sjef og nå sjef i Cxense og styreleder i Lawbotics, Christian Printzell Halvorsen.

LES OGSÅ: Droppet advokatkarrieren for å starte legal-tech-selskap

Første kunder på plass

Første produkt ut fra Lawbotics er Lexolve, som er et juridisk dokumentflytsystem. De første pilotkundene er allerede om bord, og selskapet omsetter ifølge Nygaard 100.000 kroner i måneden selv om de er i en lukket beta.
Blant kundene er selskaper som Telia, Schibsted og Bing Hodneland.

— I august lanserer vi produktet og åpner for flere. Vi har flere interessenter på listen over potensielle kunder, sier hun.

I første omgang henvender hun seg til juridiske avdelinger i store selskaper som har effektivisering på agendaen.

— Ikke advokatselskaper. De større selskapene er mer klare for Lexolve enn advokathusene. Advokatenes forretningsmodell handler om å fakturere flest mulig timer. Å begynne å benytte Lexolve krever at det investeres tid man ikke får fakturert umiddelbart. Store selskaper ser derimot investeringsnytten i produktet vårt, sier Nygaard.

Interessert i juridisk innovasjon? Sjekk ut Future Lawyer 2018

Tøft å hente penger

— Å hente penger byr på store mentale utfordringer. Det skal ikke undervurderes. Så det var bra å ha et godt styre i ryggen, samt mentorer og medgründere å sparre med. Jeg har et godt nettverk rundt meg hvor det er lov å snakke høyt om at ting er utfordrende, sier Nygaard.

— Hva er utfordrende?

— Det å få et nei, men likevel gå videre til neste møte.

Hun har gjennomført mellom 30 og 40 investormøter, og de fleste er hyggelige, men det er også overraskende å møte investorer som mangler en profesjonell framferd, forteller Nygaard.

— Jeg har fått spørsmål som «Hva skjer med selskapet hvis du blir knivstukket på 21-bussen?» «Hva skjer hvis du får en murstein i hodet?», sier hun.

— Jeg skjønner det underliggende spørsmålet, men man møter opp i profesjonell kapasitet og forventer å bli møtt av det samme, sier hun, og legger blant annet til at en investor spurte «om hun ikke er lei av å tigge penger».

— Har det vært en tøff prosess å hente penger?

— Ja, du går ut med full optimisme, men det er litt som å være i en boksering. Noen er skikkelig hyggelige, men det er også et psykisk spill i alle møter. Du er interessert i å selge produktet mens de er interessert i å posisjonere seg og kanskje snakke verdien litt ned, forteller hun.

LES OGSÅ: Dette ser topp-investor Trond Riiber-Knudsen etter hos gründere

Varierende profesjonalitet hos tidligfase-investorer

— Hva er ditt inntrykk av investorene du møtte?

— Det er variert. Noen er flinke, andre er relativt uprofesjonelle. De fokuserer veldig på kalkyler, matriser og tall, som er veldig tidlig å gjøre når man skal investere i et tidligfase-selskap. De som imidlertid skjønte teknologibransjen var det aller best å ha møte med. Noen sa også at det ikke var noe for dem, men henviste meg videre til andre som passet bedre for selskapet, sier Nygaard.

— Nå som du har hentet penger, hva skal de brukes til?

— Vi trenger pengene for å ansette folk. Vi var ikke i ferd med å gå tom for penger, men pengekassa må stå i stil til ambisjonene våre.

Shifter skrev nylig at hun hadde ansatt Nicholas Leidenfeldt fra Schibsted og Jamy Gold fra Appear.in.

Bransje: