Leieting-gründerne casher inn: Schibsted-backede Hygglo kjøper
Svenske Hygglo sluker en av pionerene i den norske delingsøkonomien.
Det er et av de første selskapene i bølgen av norske delingstjenester som nå blir solgt ut av landet. Markedsplassen som begynte med utleie av en elektrisk trappetralle i Bergen, har nådd 30.000 norske brukere, før svenske Hygglo nå kjøper Leieting til en "hemmelig pris". Gründer Christer Hansen Eriksen, Kim Røen og Thomas Sunde Nielsen var i dag på plass på impact-huben Norrsken i Stockholm for å forberede seg til å fortelle verden at de er blitt kjøpt opp av selskapet som har en tilsvarende tjeneste i Sverige.
-- Dere har jo jobbet hardt med Leieting over lang tid, og sitter vel igjen med noen kroner?
-- Vi er fornøyd med situasjonen, konstaterer Christer Hansen Eriksen, som kaller seg selv «gründer av natur», en som får blod på tann av å bygge selskaper fra ingenting.
-- Du sier at dere allerede er i gang med nye ting, betyr det at dere ikke blir med videre i det hele tatt?
-- Vi blir med i en periode, nå i overgangen til Hygglo. De har et godt team, og har vært i markedet en stund, så det ville blitt dobbelt opp med gründerteam dersom vi skulle fortsatt videre.
Samme ambisjoner
Leieting.no og Hygglo ble gründet omtrent samtidig, med nordmennene et lite hestehode foran i 2015. Hygglo ble lansert på det svenske markedet året senere. Christer Hansen Eriksen beskriver utviklingen som ganske lik, og at de to oppstartsselskapene har hatt mye kontakt for å utveksle erfaring.
-- Vi hadde mye av de samme ambisjonene og metodikken, og har holdt hverandre oppdatert. Vi utfyller hverandre, og nå er det naturlig å slå ting sammen, sier den norske gründeren.
Markedsplassen for utleie mellom bedrifter og privatpersoner har vokst raskt siden oppstarten. Naturlig nok går det best i de store byene, der det er tett mellom folk med saker og ting som kan leies ut.
-- Schibsted er storeier i Hygglo. Føles det rart å bli indirekte kjøpt av det som delvis er en konkurrent?
-- Det er jo gøy å utfordre de store og etablerte, men det er en exit-strategi også. Vi ønsker å bruke tid og energi på å starte ting. Nå flyr det, og da selger vi det til de store.
Før oppkjøpet sitter gründerne på rundt 60 prosent av aksjene. For øvrig er VIS (tidligere Bergen Teknologooverføring) største eier, og i tillegg kjørte Leieting.no en folkefinansiering i 2016 da de fikk inn 28 brukere på eiersiden.
Plukker ut det beste
Hygglo henter inn penger fra Schibsted og de andre eksisterende eierne for å finansiere oppkjøpet av Leieting. Hygglo-sjef Ola Degerfors viser til at det er flere likheter mellom de to bedriftene, både i antall brukere og størrelsen. De har mange av de samme ambisjonene internasjonalt, men er samtidig opptatt av å få tjenesten til å fungere lokalt. Det er også overlapp teknologisk og i innhold.
-- Vi lager nå en felles merkevare. Vi tar de beste «features» fra hver av plattformene og bygger en ny plattform, sier Degerfors
Det ligger også an til et navnebytte på norsk jord for de 30.000 brukerne Leieting nå har i Norge.
-- Vi kommer ikke til å hete Leieting, men vet heller ikke om det blir Hygglo.
-- Er dette også en måte å skaffe brukere i et marked dere ønsker å komme inn i?
-- Vi har egentlig ikke hatt lyst til å gå inn, fordi Leieting har vært veldig dyktige. Det har iallfall ikke vært en strategi å gå inn og konkurrere. Vi har vært opptatt av å være best lokalt, og ikke plassert ut flagg her og der.
Schibsted-muskler
-- Var dette oppkjøpet et ønske fra Schibsted, at det kom derfra?
-- Nei, ikke i det hele tatt. Prosessen har vært drevet av Hygglo og Leieting. Men Schibsted som største eier har støttet beslutningen.
-- Er det en utfordring at dere på sett og vis konkurrerer med egen eier?
-- Nei, vi har ikke sett på det som noe problem ennå, selv om vi jo er et alternativ til å kjøpe brukt på Finn eller Blocket. Vi tilbyr forsikring og trygg utleie, og transaksjonene våre er gjennomgående høyere. Vi tenker at deling av ting primært konkurrerer med å kjøpe nytt utstyr. Vi tror at det i stedet er produsentene og butikkene som vil merke det.
-- Dere har trengt Schibsteds finansielle muskler for å gjøre oppkjøpet?
-- Både for oss og Leieting koster det penger å vokse og bygge en større tjenestene. Ingen av oss er «cashflow»-positive ennå, selv om vi ser en god vekst. Da er investorer viktig, og Schibsted som største aksjonær er kjempeviktig. Og det er våre eiere som kommer til å finansiere oppkjøpet.