Nir Eyal er en bestselgende forfatter og atferds-designer. Han kommer til Norge 20. oktober. Foto: Eirik Helland Urke

Mannen bak "Hook-modellen": Dette er det det største problemet jeg møter på hos selskaper

Publisert Sist oppdatert

Nir Eyal har skrevet boken «Hooked: How to Build Habit-Forming Products», som blant annet er på Wall Street Journals bestselgerliste, og han bistår selskaper med å utvikle produkter og tjenester man "bare ikke kan la være å bruke"

–Det største problemet jeg ser hos bedrifter, er at de ikke vurderer psykologi. De tror at hvis produktet er teknisk bedre, er teknologisk overlegent, så vil de treffe bedre i markedet. Det er rett og slett ikke sant, sier Nir Eyal, forfatter, blogger, investor (i Kahoot blant annet) og atferds-designer, til Shifter i ukens podcast.

Han mener det ikke er noen garanti for at det beste produktet vinner.

–Problemet er typisk for selskaper som blir ledet av teknologer. De tror det er nok å ha et godt produkt. Mark Zuckerberg hadde to «majors» på Harvard før han droppet ut. Det ene var informatikk og det andre var psykologi, sier Eyal.

Han understreker også at Kevin Systrom, grunnleggeren av Instagram, hadde «symbolske systemer» som «hovedfag», som er en kombinasjon av informatikk og psykologi.

–Disse folka har en bakgrunn i psykologi, de forstår hva som får deg til å klikke og hva som får deg til å tikke bedre enn du gjør selv, sier han.

Poenget hans er at det ikke er nok å bare gjøre produktet bedre, men at man også må forstå hvordan folk fungerer, deres dypere psyke, for å lage bedre produkter.

Hook-modellen

Hook-modellen. Kilde: Nirandfar.com

Sentralt i Eyals bok, er den såkalte «Hook-modellen». Modellen beskriver de viktigste bestanddelene i vanedannende produkter og tjenester, som for eksempel Facebook og Instagram.  Han mener alle vanedannende produkter følger trinnene i denne modellen,.

  1. Trigger: Den er enten ekstern som feks en kjøpsknapp i en nettbutikk, eller intern, som et behov eller et ønske hos et menneske.
  2. Action/handling: Det er den enkleste atferd du må utføre i påvente av en belønning. Feks å scrolle i Facebook-feeden din.
  3. Reward/belønning: Belønningen tilfredsstiller behovet, men skaper et ønske om mer. Eyal mener det er et viktig poeng at belønningen er variabel og uforutsigbar. At du ikke helt vet hva du vil oppleve, som i feks innholdet i Facebook-feeden din, som igjen får deg til å scrolle mer.
  4. Investment/investering: Med investering, mener han hva brukeren må utføre som øker sannsynligheten for at han kommer tilbake og samtidig gjør produktet bedre. Feks å skrive en kommentar til et Facebook-innlegg. Det vil igjen skape en sterkere trigger eller et behov for å vite hvordan folk responderer på det. Det gjør også produktet bedre fordi Facebook er jo laget av innhold som folk lager. Det blir altså bedre av at folk investerer i det, som videre styrker spiralen. Han bruker også Google-søk som et eksempel, ved at Google hele tiden tilpasser og gjør søkeresultatene dine bedre basert på hvor mye du søker.

Hør hele episoden her, eller last ned i Itunes, eller podcastklienten du vanligvis bruker.

Nir Eyal kommer til Norge 20. oktober, og som mediepartner på Corporate Innovation Day, kan Shifter tilby rabatt på billetten hvis du bruker koden «shifter». Velg "Partner Pass".