Natalie Brennan i Manolin vant . Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Manolin stakk av med seieren i 100 Pitches: — Jeg tror jeg trenger noen drinker for å roe meg ned

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 27. september 2018

Manolin rundet av DNB NXT da de ble vinnerne av 100 Pitches under Oslo Innovation Week 2018.

Det var duket for fest — og finale — da 100 Pitches-finalen ble arrangert på DNB NXT. Selskapene pitchet etter å ha gått videre fra semifinalen i Oslo Rådhus på tirsdag, og totalt var 10 selskaper blitt valgt ut blant de 64 som var i semifinalen.

Til sist, etter pitchefinalen, var det Manolin som gikk av med seieren. Startupen, gründet av John Costantino, Tony Chen og Natalie Brennan, utvikler digitale verktøy for å gjøre oppdrett bærekraftig. Selskapet er basert i Bergen, det de kaller «akvakulturens hovedstad».

— Min hjerterytme er rask akkurat nå. Jeg tror jeg trenger noen drinker for å roe meg ned. Jeg er utrolig stolt av oss. Det var tøff konkurranse, og jeg er glad for å ha vært del av alt dette, forteller australske Natalie Brennan, som også sier at hun er ganske ny i pitcheverdenen — og at hun heller ikke er så veldig glad i å stå på en scene.

— Den største takken går til de andre gründerne

— Dette kommer på et veldig godt tidspunkt for oss. Dette betyr at vi kan ta oss litt mer tid til å finne en «product market fit», sier en overrasket Brennan, som «ikke hadde regnet med å vinne».

Brennan holdt finalepitchen. I juryens begrunnelse for at Manolin skulle vinne 100 Pitches ble det blant annet nevnt at startupen virket klar for skalering og presenterte godt.

— Den største takken går til de andre gründerne vi har møtt. Dette var en veldig tøff konkurranse for oss, med masse nerver backstage. Jeg håper at vi alle kan fortsette å kjenne hverandre i fremtiden også, og jobbe sammen, sa Brennan fra scenen.

Som vinnerne av 100 Pitches, ble Manolin tildelt 300.000 kroner — sponset av DNB.

Kobler såkornselskaper med investorer

100 Pitches har til hensikt å koble de mest lovende, nordiske såkornselskapene med investorer,  venturekapital, og bedriftsverdenen. Selskapene som pitchet i finalen, var Dignum, Algae Pro, GoodShipping Program, Sp8ces, Versor, Point Media, EcoG, Rowanalytics, Manolin og TXGUARDIAN.

Startupene ble blant annet bedømt ut i fra om de presenterte effektivt, om produktet eller tjenesten er et gjennombrudd, om markedsføringsstrategiene er skalerbare og om distribusjonskanalene er enkle og tilgjengelige. FNs bærekraftmål har vært sentrale under årets 100 Pitches.

Dette er det fjerde året 100 Pitches arrangeres, og i fjor hadde konkurransen over 100 startups som kjempet om en plass i den innledende runden. I år, som ved tidligere år, deltok 10 startups fra både Norge og utlandet i finalen.