Videogründerne opplever stor interesse for sin nye videoplattform, men det har blitt noen "pivoter" for Marianne Bratt Ricketts og Stine Norum de siste månedene.
Annonse
Det nye produktet er en videreutvikling av betaen Vibbio Express som kom i våres, og en langt mer fullverdig tjeneste. Kundene likte det de så, men de ønsket også å kunne endre og legge til elementer uten store ekstrakostnader, samt å bestille i både flere formater og språk samtidig. I den nye plattformen kan brukerne samle og se eksisterende klipp og råfiler, og det fungerer som et utgangspunkt for å dra langt mer nytte ut av innholdet sitt.
– Behovet for video har fortsatt å øke enormt siden vi startet Vibbio i fjor. Våre kunder ønsker seg i stadig større grad mye høyere output i sine kanaler – samt å kunne gjøre små, kjappe endringer uten at det skal koste så mye, sier daglig leder og medgründer Marianne Bratt Ricketts.
Ifølge Vibbio er interessen for det nye produktet stor. Allerede før lanseringen av den nye plattformen hadde startupen sin første store kunde på plass.
Annonse
– Det er en avdeling i Visma, som tidligere har brukt oss. De hoppet på før helgen, og «onboardes» i morgen, forteller Ricketts.
Månedsabonnement
Konseptet til Vibbio har altså vært videoer på maksimalt ett minutt, med en uimotståelig «hook» i starten. Ifølge undersøkelser er dette omtrent den tiden folk flest klarer å absorbere i en travel hverdag. Mens de frem til nå har tatt seg betalt per video, legger de nå opp til en abonnementsordning med månedlige betalinger.
Annonse
– Det betyr litt mindre inn per kunde, men det er også planen vår. Vi ønsker flere brukere, få volumet opp, sier Bratt Ricketts.
Brukere velger en månedsplan tilpasset bedriftens behov – og får et eget skybibliotek for opplasting, sortering og lagring av alt eksisterende visuelt materiell. Med månedlige credits kan de enkelt gjenbruke innholdet sitt, og direktebestille nye videoer skreddersydd til både grafiske profil og ønsket publiseringskanal. Om brukere trenger hjelp til filming, regi eller ønsker enkle endringer i eksisterende videoer, bestilles også det med credits.
Annonse
Modellen betyr mer forutsigbare inntekter, enn når selskapet må lande hver enkelt kontrakt. Vibbio har til nå hatt 70 til 80 forskjellige kunder, og jobber intenst for å få med så mange av disse som mulig over til plattformen.
– Jeg har demoer nesten hver eneste dag de neste ukene. Interessen er der når vi får vist hvor intuitivt enkelt systemet er.
Annonse
Vil kutte "dumt arbeid"
– Men hvordan er det å være en startup som både produserer så massivt som dere gjør og samtidig driver langsiktig utvikling? Vanskelig balansegang?
– Det er et kjempepluss. Vi har ekte kunder, og vi har mange av dem. Vi ser at det er endel behov som gjentar seg, ting vi hører ofte, sier Bratt Ricketts.
Hun forteller hvordan de raskt får et godt bilde av hvordan de må være «hands on» og hva som er repeterende oppgaver som eventuelt kan automatiseres.
– Mer enn halve løpet i klippingen er det man kan kalle «dumt arbeid». Etterhvert har vi begynt å få en klar liste over komponenter som vi kan inkorporere i vår techsatsing, og som vil bidra til å ta ned den manuelle jobben betraktelig, sier gründeren.
Marianne Bratt Ricketts sier det nok ikke blir aktuelt å helautomatisere produksjonen, men at de kan ligge på 70 til 80 prosent automatisering.
– Kvalitetssjekken er viktig for oss. Vi har mange store og bevisste selskaper som kunder, så vi må ha et godt blikk på ting til slutt.
"Sjukt effektive"
At det er mulig å ha mer enn en tanke i hodet på en gang, viser de gjennom at de faktisk har klart å halvere leveringstiden fra mars og frem til nå, samtidig som de har jobbet for fullt med å utvikle den nye plattformen.
– Er det fordi dere har fått mindre å gjøre?
– Nei, vi har fått veldig mye mer å gjøre. Men teamet er blitt så sjukt effektive, og fra de begynner å redigere til de har en ferdig film går det tre til fire timer. I mars hadde vi åtte timer. Så vi tar unna veldig mye mer.
Dobler, men endrer
Vibbio ligger nå på en omsetning på rundt 7-800.000 kroner i måneden. På samme tid i fjor lå det på rundt 400.000 kroner. Men selv om det utenfra kan se ut som om Vibbio vokser inn i himmelen, går det ikke i en rett linje der i gården heller. Selskapet har vært gjennom forholdsvis store endringer de siste månedene. Selv om pilene har pekt oppover, har de vært nødt til å ta et og annet steg tilbake. Blant annet har den omtalte satsingen i Danmark blitt tonet kraftig ned, og medgründer Stine Norum har blitt trukket tilbake til Norge igjen.
– Vi valgte å roe det ned. Vår satsing der baserte seg på Vibbio Express. Siden vi landet på at dette ikke var et fullverdig produkt, var det viktigere for oss å få Stine tilbake hit for å satse fullt på planene med den nye plattformen, sier Marianne Bratt Ricketts.
Ifølge Vibbio-sjefen vil det antagelig ikke bli aktuelt å ta land for land på denne måten. I stedet ser de for seg at de skal ha «Vibbio-ambassadører» i endel større markeder, samt å bygge på et større frilanskorps for å oppfylle behov kunder har innen filming, tekst og oversetting rundt om i verden.
Ikke redd for feil
– Dere snudde om med Vibbio Express og i Danmark. Det blir mange svinger i en startup?
– Noe av det første jeg og Stine fant ut om hverandre, var at vi ikke var redd for å gjøre feil. Selv om vi ikke alltid har rett i hver avgjørelse, er det viktig å tørre å ta beslutninger. Noen ganger svinger vi den ene veien, for så å justere litt tilbake igjen. Det er bare om å gjøre ikke å få panikk underveis, og å lære av eventuelle feil som gjøres.
Bratt Ricketts sier at Vibbio er på vei dit de skal nå.
– Det finnes jo ingen oppskrift på det vi gjør, siden ingen har gjort dette før oss. Det krever litt is i magen, og man skal ikke være for arrogant i forhold til å tviholde på første tanken om hva som er riktig for eget selskap. Det er viktig å heve blikket, være villig til å se helheten i et ofte bevegelig marked, og gå for hva som føles riktig, sier hun.
NB: Hør også podcast med Marianne Bratt Ricketts fra tidligere i år, dere hun forteller mer om Vibbio og gründerreisen.