Vibbio-teamet gikk på en skikkelig smell i 2017. Foto: Vibbio.

Vibbio åpnet opp om fiaskoen: Lanserte ny tjeneste med storslått kampanje. Så ble det helt stille.

Publisert Sist oppdatert

Hva gjør du når absolutt ingen bryr seg om din nylanserte tjeneste? Vibbio kunne ha gitt opp, men valgte å snu alle steiner. 

– Det er ikke meningen at ting skal være enkelt, sa Marianne Bratt Ricketts fra scenen under The Creators Shift sin F*ck Up Edition denne uken.

Hun dro publikum tilbake til 2017.

Se direktesendingen fra hele arrangementet nederst i saken. 

Startupen skulle stå på skuldrene til fjorårets suksess-debut. De hadde produsert over 350 videoer til flere enn 60 fornøyde kunder, men nå ville teamet lage et smart verktøy - som selskapene selv kunne bruke.

– Vi hadde samlet nok data til å vite hvordan vi kunne bruke video på en smartest mulig måte. Ingen av oss kunne teknologi på tidspunktet, men vi ansatte flere dyktige personer. Og hva kunne egentlig gå galt, spurte Bratt Ricketts.

Men så gikk det skikkelig galt.

Les også: Vibbio rigger til ekspansjon: Lanserer nordisk videoplattform

Vakuum med stillhet

– Vi utviklet tjenesten i løpet av åtte uker, og lanserte Vibbio Express med en storslått kampanje. Vi lente oss tilbake, tenkte «we nailed it», dette kommer til løse problemet for alle som ønsker video i salg og markedsføring.

Og da kom sjokket. Etterfulgt av et vakuum med stillhet, ifølge gründeren.

– Du kan håndtere at folk roper til deg, at de ikke liker produktet. Men ingen reagerte på produktet, ingen kjøpte det, ingen brydde seg, sa Bratt Ricketts.

– Vi hadde jo farget byen turkis, vi så massive ut, hadde investorer i ryggen, men bak kulissene var vi en «complete f*ck up».

Videoløsningen skulle gjøre det lettere for den uerfarne å redigere video, men teamet hadde mistolket behovet hos kunden, fortalte gründeren.

Les også: Vibbio gjør gjennombrudd: Automatiserer vekk store deler av videojobben

Tilbake til tegnebordet

– Vi trodde vi ga dem en mulighet ved å kunne filme med egen mobiltelefon, men de kom jo ikke til å gjøre det. Og de kom i hvert fall ikke til å betale oss før de visste hva de kom til å få tilbake.

Vibbio Express levde i fire uker, «complety put to death». Så gikk videotech-teamet tilbake til tegnebordet og kundene, tenkte nytt om det meste.

– Teknologien måtte å bli enda mindre skummel, og systemet vi nå har bygd, gjør teknologien til din beste venn, fortalte Bratt Ricketts, som nå - halvannet år senere, setter pris på fiaskoen.

– Nå tester vi alle teorier, gjerne én ekstra gang - om den så er rett på andre og tredje forsøk. Og hadde vi ikke feilet i fjor, hadde vi ikke vært der vi er i dag, sa Bratt Ricketts - og viste til teamet på 19 personer.

Nylig lanserte også Vibbio en nordisk plattform, og står for tiden midt i en en finansieringsrunde med mål om å hente åtte millioner kroner. Pengene skal brukes til utvikling og vekst frem mot desember 2019.

Se The Creators Shift sin F*ck Up Edition, 28. september 2018: