Wavefoil-gründerne (fra venstre) Eirik Bøckmann, Audun Yrke og Erlend Vastveit har gjennomført vellykkede modellforsøk i samarbeid med Havyard og Havila Kystruten hos SINTEF Ocean. Nå vil de folkefinansiere neste steg: fullskala pilottesting. Foto: Mona Sprenger

Uvanlig folkefrieri: Vil la mannen i gata bli «rik» (og mindre sjøsyk) på «skipsvinger»

Publisert Sist oppdatert

Wavefoil fra Trondheim kan redusere skips drivstofforbruk og forebygge sjøsyke. Men kan de hente 2 millioner kroner med crowdfunding fra folk flest?

Wavefoil har utviklet og patentsøkt inntrekkbare baugfoiler (undervannsvinger) som reduserer drivstofforbruket til skip, samtidig som de gjør seilasen mer komfortabel for passasjerene.

Det er med andre ord en relativt kapitalkrevende business to business-case (B2B) de to gründerne, Eirik Bøckmann og Audun Yrke, vil hente penger til. Derfor vekker det oppsikt når de i dag åpner en crowdfunding-kampanje på Folkeinvest.no.

Crowdfunding, altså det å hente kapital via små beløp fra mange investorer, er blitt stadig mer vanlig for oppstartsbedrifter, og særlig for dem med en typisk business to consumer (B2C) forretningsmodell. Gründere som vil få et nytt, kult produkt ut til forbrukerne, kan via crowdfunding-kampanjer få de samme forbrukerne til å være med å finansiere reisen, som småaksjonærer.

— Har aldri vært prøvd før

Det finnes etter hvert mange eksempler på vellykkede crowdfunding-kampanjer, først og fremst i USA, og etter hvert også i Norge. Men er det mulig å crowdfunde en oppstartsbedrift som Wavefoil, med dyre produkter av stål og kompositt og skipsredere som kunder?

— Vi vet ikke. Dette er første gang vi prøver noe sånt, så vi er kjempespent, sier Sven Jørund Kolstø, styreleder i selskapet.

Men hvorfor crowdfunding? Hvorfor går dere ikke til en større investor og hentet disse pengene?

— Det finnes et gap i markedet: de fleste etablerte fond har klare investeringsfokus, svært ofte innen programvare. Havner man utenfor disse områdene er det utfordrende å hente kapital til selskap i Wavefoils posisjon: stort potensial, men ikke ennå bevist i markedet, sier Kolstø.

Wavefoils mål med crowdfundingen er derfor å finansiere driften fram til første fullskala foilmodul er ferdig produsert og funksjonstestet.

Rune Bjerke (f.v.), Morten Frøseth, Sven Jørund Kolstø, Jan Biti og Eli Grong Aursand i CoFounder er inne i Wavefoil. Foto: CoFounder

— Når vi har fullført pilottesten, vil det bli lettere å hente kapital fra institusjonelle investorer, family offices og lignende, sier Sven Jørund Kolstø.

En typisk NTNU-baby

Wavefoil er et ektefødt barn av Marintek-miljøet på NTNU i Trondheim. Selskapet ble etablert av daværende postdoktor Eirik Bøckmann og student Audun Yrke høsten 2016.

Gründerne fikk med seg det lokale investeringsselskapet CoFounder som medeier i selskapet, og CoFounder-partner Sven Kolstø har tatt rollen som styreleder, CFO og forretningsutvikler i Wavefoil.

Nylig ble også produktutvikler Erlend Vastveit med på laget, og instituttleder på Institutt for marin teknikk på NTNU, professor Sverre Steen, er med i styret.

Sparer drivstoff med bølgekraft

Skip i bølger bruker mer drivstoff enn i stille vann – mye mer drivstoff. Wavefoils løsning skal redusere dette økte drivstofforbruket, ved at baugfoilene utnytter energien i skipets opp-og-ned bevegelser (stamping) til å skape ekstra fremdriftskraft gjennom vannet.

Eirik Bøckmann og Audun Yrke i Wavefoil.

Foiler – eller vinger om man vil – plassert langt forut ved baugen, vil i bølger dempe stampebevegelsen og i stedet gi et bidrag til framdrift.

Mindre stampebevegelser medfører dessuten at færre om bord blir sjøsyke, og for passasjerskip kan sjøsyke passasjerer innebære økonomisk tap.

Fordelen med baugfoiler på skipsskrog har vært kjent i over 160 år, men hittil har ingen klart å integrere foilene i skipet på en praktisk måte. Wavefoil har utviklet en mekanisme som gjør det mulig å installere inntrekkbare baugfoiler langt fremme i skipet der de har størst effekt.

«Grønt» investeringscase

— Produktet er blitt godt mottatt i det maritime miljøet, og anses som svært lovende av store skipsutstyrsleverandører, sier administrerende direktør i Wavefoil, Eirik Bøckmann.

Men vil folk flest, the crowd, investere i dette da?

— Ja, jeg tror mange ser poenget med å bidra til at det bygges mer miljøvennlig skip, sier Bøckmann.

Wavefoil-gründerne lokker dessuten investorene med en industriell exit en gang i fremtiden:

— Produktet vårt passer godt inn i utstyrsporteføljen til store skipsutstyrsleverandører som Rolls-Royce Commercial Marine (nå Kongsberg Gruppen), Wärtsilä, Brunvoll, Voith og så videre, sier Eirik Bøckmann.

Planen

Wavefoil estimerer at de må hente inn 7 millioner kroner fra kapitalmarkedet før de kan serieprodusere produktene sine kommersielt. Dette vil de gjøre via en folkeinvest-kampanje som avsluttes 15. september. I februar neste år vil de så gjennomføre en ny på 5 millioner kroner, som de vil forsøke å matche med tilsvarende beløp fra Innovasjon Norges Miljøteknologi-program.

Hittil har Wavefoil mottatt 6,7 millioner i støtte fra NTNU Discovery, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, og før crowdfunding-kampanjen verdsetter de selskapet til 25 millioner kroner.