Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Didrik Martens i Bizbot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

I mars var det bare en idé. Nå har Didrik både fått 2 millioner kroner og et team.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 24. oktober 2017

Selskapet Bizbot skal bygge en robot som kan være en co-founder til et selskap. Han/hun som tar seg av alt papirarbeidet og sørger for at byråkratiet ikke tar knekken på bedriften.

— Jeg drev et annet firma i åtte år og fant ut at det var veldig vanskelig å drive et firma med tanke på all administrasjon og papirarbeid. Ideen om Bizbot er et resultat av å være gründer i mange år. Så mye som kan hjelpe til med dagens teknologi, sier daglig leder, Didrik Martens til Shifter.

Didrik Martens meldte seg alene på The Factorys akseleratorprogram i mars i år med ideen. I løpet av perioden fikk han en co-founder og en investering på 250.000 fra The Factorys eget fond. Senere har de hentet inn om lag 1 million kroner fra de private investorene Petter Borg, Erik Storm, Pedro Fasting og Gian Luca Congeddu. I tillegg har de mottatt både fase 1 og fase 2-tilskudd fra Innovasjon Norge, som totalt utgjør 700.000 kroner.  Til sammen har 2 millioner kroner havnet på kontoen til Bizbot.

— Hva skal dere bruke pengene til?

–Til utvikling av plattformen. I tillegg til meg og co-founder Richard Paulsen (CMo), har vi fått inn en Chief Legal, Mathias T. Gebremichael, Arthur Myhre Scott fra Itera som jobber med UX, Rashid Lepshokov fra Filmgrail er teknisk rådgiver, og vi har fått med Syncano til å lage backenden vår. I tillegg har vi en folk i Polen og Russland, sier Martens.

— Men dere trenger vel mer penger snart? Hvor mye?

— Vi har nok penger til utpå nyåret. Vi holder på å lage et investordeck nå, og vil måtte trenge mellom 5 og 10 millioner kroner neste år.  Det avhenger litt av prising og hvor langt vi har kommet med produktet, sier Martens.

Vanskelig å finne riktig team

— Hva er har vært vanskeligst så langt?

— Det har vært å definere hva man skal lage først. Hvis en MVP (Minimum Viable Product) blir for «minimum», så blir det for dårlig. Noen ganger må du lage et ordentlig produkt, ikke bare en minimumsløsning som ikke representerer det du vil lage. En annen ting som har vært vanskelig, har vært å finne riktig team, sier Martens.

— Hva er deres MVP?

— Det er en aksjebok som man kan gjøre en rettet emisjon med, og hvor vi gjør alt papirarbeidet.

— Hva er utfordringene fremover?

— Det vil være å få på plass løsningen, at den faktisk funker. Og samtidig bygge en følgerskale på nyhetsbrev og i sosiale medier. For det tredje skal vi også hente penger. Får vi til det første, så kommer de andre tingene av seg selv, sier Martens.