Martin Falch med innsikt, råd og utfordringer til norske startups som tror veien til utlandet ikke vil by på kultursjokk og bekymringer.
Annonse
Som CEO og Co-founder for 360 Leaders, en startup som spesialiserer seg innen headhunting i techbransjen, hadde Martin Falch et stort publikum da han inntok scenen under en fireside-chat på Oslo Innovativ Week i forrige uke.
Falch tok for seg de typiske utfordringene og forskjellene for norske startups som vil gjøre det stort i utlandet. For gründere fra "likhetssamfunnet" Norge kan for eksempel Storbritannia by på mer kultursjokk enn det som er behagelig, mente han:
-- Du trer inn i et marked med folk som er insentivdrevne. De bryr seg om bonuser, og de har ofte 100 prosent av dem. De bryr seg om hierarkier -- hvis dine ansatte ikke gjør det de skal, er det ditt problem. De bryr seg om titler. Jeg tror mange norske entreprenører lurer på "hvorfor vil han ha en så flott tittel?". Det er fordi ingen vil ta deg seriøst hvis du ikke har det, sa Falch fra scenen.
Annonse
Annonse
Videre viste Falch til hvordan mange i Storbritannia "lever for å jobbe", og at man som norsk scaleup må tilpasse seg den måten å tenke på.
-- Det kommer til å bli ekstremt ukomfortabelt
Falch kom også med innsikt som muligens vil gi noen gründere en kalddusj om hva som venter i utlandet.
-- Å skalere opp er langt vanskeligere enn å starte opp. Når du starter et selskap med venner og familie som bidragsytere, og ansetter venner og familie ... Du må begynne å tenke annerledes, og du må begynne å forberede deg på en livsstil som overhodet ikke minner om den du har her i Norge. Det kommer til å bli ekstremt ukomfortabelt, du kommer ikke til å treffe familien din, og du kommer i hvert fall ikke til å ha hobbyer som sykling og ski. Du vil bruke livet på veien, hvis du ikke allerede har flyttet til et av de store markedene som Storbritannia eller USA.
Annonse
Og ikke bare dét: Interessen for en norsk startup er ikke like het i London eller New York, som i gründer-miljøene i Norge.
-- Du er liten i Norge, men du er en superstjerne på Shifter, i E24 og DN. Du er bitteliten i de store markedene i utlandet -- og dét kan være ganske tøft. Nettopp når du begynner å få opp egoet ditt og du føler deg selvsikker, kommer du til å bli slått helt i bakken igjen. Så hva skal du gjøre, spurte han.
Annonse
– Det høres litt klisjéaktig ut, men du må bygge opp deg selv igjen. Tro på deg selv. Du må tro på visjonen og teamet ditt -- hvis du ikke tror på det, så vil ingen andre gjøre det heller. Det er mye konkurranse der ute.
Annonse
-- Ingen enhjørninger
Han viser til en grafisk oversikt over hvor mange globale enhjørningsselskaper det finnes blant norske startups; ingen. Sammenlignet med Storbritannia og flere andre land, gjør det norske startupmiljøet det dårlig i internasjonal sammenheng.
-- Dette bildet opprører meg: Det er gammelt, men jeg kan fortelle dere at det ikke har endret seg. Det er fortsatt ingen enhjørninger på listen. Dette opprører meg, og det burde opprøre dere også. Jeg vil gjerne komme tilbake hit neste år og si at listen har endret seg, sa Falch.
-- Nordmenn er best når det er tøffe tider
Falch delte også hvilken lærdom han hadde tatt til seg som norsk gründer i utlandet.
-- Jeg har først og fremst lært å være global helt fra begynnelsen. Jeg vet at dere har hørt dette før, men fra et rekrutteringsperspektiv: Å ha det globale perspektivet -- og perspektivet at du skal bli en verdensleder en dag... Hvis du ikke blir det, men har siktet mot månen, ja -- da vil du i hvert fall lande blant stjernene. Å oppføre seg globalt -- ikke bare å tenke globalt -- er ekstremt viktig, sa Falch.
Det er dessuten ikke bare enkelt å ha en lokalkjent person ansatt for å fikse avtaler og møter i et nytt marked: Den ansatte kan sannsynligvis ikke bare "kopiere" det som gjøres i Norge -- kulturforskjellene setter en stopper for en slik snarvei.
Samtidig vil han ikke svartmale situasjonen helt, og kommer med noen oppmuntrende ord til norske startups.
-- Jeg er veldig opptatt av folk! Og dét må jeg si: Fremtiden er lys for norske gründere -- fordi nordmenn er best når det er tøffe tider.