Danske tech-selskaper har oppdaget at de en gang i året har en sjelden mulighet til å virkelig få testet ut om produktene holder mål. Roskilde-festivalen er blitt et nytt favorittsted for danske startups.
Annonse
I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått og hva som vil skje i uka som kommer.
Danske startups inntar Roskilde-festivalen
For de aller fleste betyr Roskilde-festivalen masse musikk, inntak av store mengder Tuborg, lite søvn i trange telt og om du har uflaks – gjørme, gjørme, gjørme.
Annonse
Festivalen er imidlertid blitt stadig mer høyteknologisk og danske selskaper som Soundboks, Volt og Peefence har alle tatt sine første steg mot suksess gjennom å prøve ut sine produkter på Roskilde-festivalen.
Derfor har festivalarrangørene og Innovasjonsfonden inngått et samarbeid som gir fem startups mulighet til å utvikle sine forretningsideer og de cirka 100.000 besøkerne mulighet til nye opplevelser når årets festival åpner kommende uke, skriver techsavvy.media
De fem er Out-sider som lager bord og benker med solcelleladning som skal være et møtested for lys, lyd og ladning av bærbar elektronikk.
Throb er en sosial app som hjelper gjestene med å oppdage og del spontane events som skjer her og nå. Årets festival blir det første forsøket på å finne ut om det gir mening.
Annonse
Better World Fashion som lager skinnjakker som til 98 prosent består av gjenvunnet materiale. Hver jakke er unik og har en egen historie som fortelles via en app som hører til.
Retap Infuse som vil få folk til å drikke mindre vann på flaske og vil i stedet få oss til å smaksette kranvannet.
Annonse
Til sist er det WakieWakie som erstatter telefonens vanlige alarmsignaler med mer kunstneriske og personlige meldinger.
For det som er opptatt av big data kan IBMs Big Data Exploration Lab være et avbrudd fra den daglige musikkdosen og en mulighet til å analysere data utfra flere forskjellige metoder.
Annonse
I fjor samlet IBM inn og analyserte data fra mer enn 60.000 smartelefoner som ga arrangørerne ny kunnskap om alt fra matsalg til bruk av toaletter. I år planlegger de å se på besøkernes bevegelsesmønster over tid.
Advarer restauranter mot å miste kontrollen over kundene
Matleveringsapper som Foodora, Volt og Uber Eats er ikke bra for restaurantene som velger å koble seg til dem. Det hevder Per Nord, medgründer i den svenske startupen Leeroy, som har utviklet software som de lisensierer ut til de restauranter som vil lage en egen bestillingsapp.
Som konkurrent til det store matleveringsselskapene er det lite overraskende at han advarer mot konkurrentenes forretningsidé, men han har uten tvil noen poenger når han sier til Di Digital:
– Som restauranteier legger du masse penger på å bygge en relasjon til dine kunder, når du slutter deg til teknologiselskaper som Foodora eller Volt betyr det at du gir bort kunderelasjonen til dem. Når de siden retter reklame for en konkurrent til dine kunder er det fint lite du kan gjøre med det, sier Nord som sammenligner situasjonen med det som skjedde i hotellbransjen for noen år tilbake.
– I dag har Hotels.com tatt over kunderelasjonen. Hotelleierne har sunket lenger ned i verdikjeden og er nå blitt underleverandører av rom til Hotels.com.
Kunderelasjonen og ikke minst dataene som genereres hver gang kunden bestiller noe, er det som har ført til at matleveringsselskapene har kunnet bygget store verdier relativt raskt. Men det er ikke alle som er med på toget. Kaffekjedene Starbucks og Espresso House er to eksempler på aktører som har valgt å utvikle egne bestillingsapper.
–Det er flere og flere butikker som skjønner at det ikke er bra å gi bort kundedataene. Det er det vi satser på. Leeroy er ikke like skalerbart som matappene, men det vi gjør er lønnsomt.
Venturekapitalselskapet Zenith har gått inn med penger i Leeroy og har tro på ideen.
– Det er blitt vanskeligere å bygge markedsplasser i dag. Vi ser på bransjer, som restaurantene, som fortsatt kan unngå denne fellen, sier Christopher Lindfeldt, som representerer Zenith, til Breakit.
Så spørs det bare om de har tatt høyde for at det finns en grense for hvor mange matbestillingsapper folk gidder å laste ned.
Investorene ut av Spotify-styret
Spotify gjennomfører store endringer i styret foran den ventede børsnoteringen senere i år. Blant annet forsvinner tre av de tunge investorene i selskapet, skriver Breakit.
Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at Pär-Jörgen Pärsson i Northzone kliver til siden. Han oppdaget Spotify i 2008 og uten ham hadde selskapet trolig ikke vært der det er i dag. Pärsson ble hekta på Spotifys idé og jobbet hardt for å finne investorer til den første runden. Til slutt ble det bare Northzone og Creandum som gikk inn med penger. Ifølge Breakit satt Northzone på ti prosent av aksjene i 2015.
– Jeg har vært med i ni år og hatt gleden av å være med på en utrolig reise. Men fondet som denne investeringen ligger i begynner å bli litt oppi årene, og det skal tilbakebetales til investorene. Vår horisont er ikke veldig langt borte, sier Pärsson til Breakit.
Sannsynligvis er planen å hente hjem gevinsten i forbindelse med børsnoteringen. Det gjelder nok også de andre to herrene som går ut av styret.
Sean Parker, som grunnla Napster, gikk inn som investor i selskapet i 2010 og har siden da vært styremedlem og Klaus Hummels, gründer og sjef for det sveitsiske investeringsselskapet Lakestar, som har vært med siden 2009, har begge vært med lenge og ser seg nok om etter en exit.
Erstatterne er imidlertid ikke noen lettvektere de heller.
Cristina Stenbeck. Hun tok over Kinnevik 24 år gammel, da hennes far Jan døde, og har etter det med suksess styrt selskapet over fra medier og telekom mot e-handel og techinesteringer. Gikk av som styreleder i Kinnevik i fjor.
Tom Staggs. Tidligere operativ sjef for Disney, som hoppet av jobbet etter bare et år på posten. Han begynte i Disney i 1990 og var sentral da Pixar og Marvel Entertainment ble en del av Disney.
Padmasree Warrior. Oppvokst i India og gjorde karriere i Cisco før hun byttet spor og ble sjef for den kinesiske startupen NIO som utvikler selvkjørende biler. Hun sitter også i styret til Microsoft og har en stor følgerskare på sosiale medier.
Shishir Mehrotra. Var produktsjef på Youtube frem til 2014 da han valgt å satse alt på den egne startupen Krypton. Lite er kjent om virksomheten, men i følge Business Insider laget selskapet en mobil utfordrer til Microsofts Office-pakke.