Mathias Mikkelsen i Memory ved Akerselvas bredder. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Mathias Mikkelsen henter 40 millioner: Nå har han en ny hemmelighet

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 17. oktober 2018

«Hvis du sikter mot stjernene, havner du iallfall på månen,» sier gründeren av Memory, som skal gå fra 30 til 60 ansatte de neste seks månedene.

Det har gått en god stund siden han forrige gang gjorde mye ut av seg i mediene. Mathias Mikkelsen, gründeren som for alvor ble kjent for historien om hvordan han solgte leiligheten og levde på ingenting i et lite kott i Silicon Valley, for å leve ut gründerdrømmen.

For to år siden hentet han en million dollar fra blant andre Magne Uppman og Teodor Bjerrang i SNÖ Ventures. I år har han femdoblet beløpet, til fem millioner dollar. Også denne gangen fra SNÖ Ventures, men i tillegg fra det London-baserte venturefondet Concentric og statlige Investinor — de to første med 25 prosent hver, mens sistnevnte med den resterende halvparten.

— Det blir ikke mer ryddig enn dette. SNÖ kjenner vi fra før, og Concentric er konger i London. Mens Investinor har vært med å bygge selskaper før og har muskler til å være med i videre runder, hvis de vil, sier Mikkelsen.

Sikter høyt

Shifter er invitert til lokalene ved Akerselva. Der det en gang lå en tekstilfabrikk som var hjertet i Industri-Oslo, har Mikkelsen ganske ubeskjedent tenkt til å bygge «verdens største tech-selskap».

— Hvis du sikter mot stjernene, havner du iallfall på månen. Man må sette ambisjonene et sted. Om det blir verdens største eller verdens femte største er ikke så nøye, men det handler om å kommunisere hvor man vil, hva man bør forvente, og hva man må gi for å komme dit.

— Du kan jo bli mistenkt for «å hype» selskapet?

— Vi går ikke rundt og tenker på hvordan vi skal pitche denne historien. Vi er heller ikke ute i pressen til stadighet. Det vi gjør er å løse ekte problemer på en verdifull og kul måte. Når vi har kommet et stykke videre og har store ting å snakke om, da viser vi det frem. Så får folk bedømme det som det er.

Mikkelsen viser dessuten til at det handler om å fortelle potensielle ansatte der ute om hvor man skal og hva de kan forvente.

— Det trengs mye flinke folk for å ha en ørliten nubbesjans for å komme dit jeg vil, sier han.

Knakk AI-koden

Det har imidlertid skjedd en hel del siden sist Mikkelsen hadde det han kaller et «presse-rush». Memory har i dag 4000 betalende bedrifter i 150 land til sitt verktøy for automatisk timeføring. Selskapet har også vokst til 30 ansatte, og har ikke minst plugget inn kunstig intelligens i løsningen.

— AI er et av de største buzzwordene, men det er likevel utvilsomt en av de største mulighetene, sier gründeren.

AI-løsningen gjør at man er nær målet som Mikkelsen først hadde satt seg, å automatisere vekk hele timeføringen han hatet så inderlig. Modellen systematiserer relevant informasjon fra enhetene og «tenker» seg frem til hva den enkelte har brukt timene sine på, så kommer den med et forslag som man kan velge å godkjenne hele eller deler av.

— Det har vært teknisk krevende å lage denne løsningen, og det mest utfordrende vi har gjort det siste året. Det har vært mye optimalisering, ikke minst for å få det ned i et kostnadsnivå som er fornuftig, sier Mikkelsen.

Løsningen kan foruten å bli kvitt arbeidet med timeføring, også å effektivisere og se hvor tid går tapt.

Ny hemmelighet

Etter at selskapet Timely skiftet navn til Memory i fjor, la gründeren samtidig frem masterplanen sin. Timely skulle fortsatt være der som et produkt, men Memory var ikke navnet på et timeføringsverktøy, det var navnet på en database.

Tanken er å bygge det Mikkelsen kaller «digitale superkrefter for mennesker», med verktøy som kan brukes til forskjellige deler av det personlige og faglige livet. Til å begynne med skulle det bygge videre på Timely, ved å tracke aktiviteten på datamaskinene og mobiltelefonene til brukerne.

Når Timely nå ruller og går, er Memory i gang med neste produkt. En gruppe av de ansatte har allerede begynt med programmeringen. Der er imidlertid Mikkelsen langt mer hemmelighetsfull.

— Det må vi altså gjette oss frem til?

— Ja, det må dere nesten. Men jeg lover at jeg skal rope høyt når vi nærmer oss, sier han, men påpeker at mesteparten av pengene skal gå til videreutvikling av Timely.

Les også: Timely lanserer ny plattform som automatisk vil logge alt du gjør

Skal vokse

Memory går nå inn i en intens rekrutteringsperiode. I løpet av et halvt år håper gründeren at selskapet har vokst fra 30 til et sted mellom 60 og 70 ansatte.

— Du har vokst raskt og skal vokse raskt. Er det noe som er vanskeligere nå enn før?

— Jeg tror den største utfordringen er å bygge et godt lederteam. Det er farlig å bomme på dette, og vil påvirke selskapet enormt. Så det som bekymrer meg mest akkurat nå, er å gjøre feil akkurat der. Jeg er ikke redd for at vi ikke klarer å lage teknologien hvis vi finner de flinke folka, men hvis vi går på smeller i ansettelser kan det koste ekstremt mye energi, tid og fokus, sier Mikkelsen.

En dårlig leder vil i verste fall kunne ødelegge et helt team, selv om alle de ansatte i utgangspunktet var «dødsbra», ifølge gründeren.

— Man hører jo noen skrekkhistorier. Kanskje kommer de med imponerende CV-er fra Google og Facebook, og alt høres bra ut. Og så kommer det noen faretegn etter et par uker, men så tar det for lang tid før man skjønner at det ble feil, og da kan det være kjørt.

I prosessen fremover blir det drahjelp fra investorene, samt headhuntere, for å få de riktige folka om bord. Og Mikkelsen vil ha en global tilnærming.

— AI-teamet vårt består av folk fra Egypt, Japan, India og Frankrike. Noen har vi funnet, andre har funnet oss.

Hardt arbeid

— Du har drevet med både funding og produktutvikling de siste månedene. Har du egentlig noe fritid?

— Jeg anbefaler ingen å være «single founder», det er egentlig helt idiotisk, spesielt når du skal hente kapital. Vanligvis kan man jo ha en som jobber med funding og en som jobber med drift og utvikling. Nå må jeg balansere disse to tingene, sier Mikkelsen, som har kjent at hodebunnen har blitt tørr de siste ukene.

– Heldigvis har jeg hatt en god sparringspartner i SNÖ. Men klart det er mye arbeid. Regelen min nå er at jeg ikke jobber på lørdager. Man skal ikke bli helt gal heller. Jeg må også snakke om normale ting, drikke vin og møte venner.

Dessuten er han opptatt av å være bevisst hva han bruker tida på.

— En ting er å jobbe for jobbens skyld, men det skal ikke være for bare å spinne rundt i hjulet. Det må faktisk være ekte arbeid, som gir fremgang.

Mannen bak den fremgangsrike timeføringsappen viser til statistikken.

— En moderne arbeidstager bruker omtrent 70 prosent av tiden til å fortelle om arbeidet, og 30 prosent på å gjøre arbeidet.

Imponerer

Investor Teodor Bjerrang i Snö Ventures viser til at Memory med Timely har god vekst og samtidig et skyhøyt potensiale.

— Mathias og teamet har en visjon som kan ta Memory svært langt, og de evner å kombinere dette med knallhard jobbing og gjennomføring i hverdagen. Av alle selskaper vi har sett på, er det fortsatt en gründer som står ut fra mengden, og det var enkelt å beslutte ny investering, forteller han.

Partner Kjartan Rist i Concentric har fulgt Memory over tid, og også han har latt seg imponere av Mikkelsen.

— Han har en visjon for ytterligere produkter og et internasjonalt tankesett og team, mener Rist.

Concentric kan hjelpe Memory i de neste fasene, påpeker han, og med dette håper han dessuten at det ikke blir siste investering på norsk jord.

— Memory er forhåpentligvis den første av mange.

Les også: Norske Timely henter 8,1 millioner kroner fra SNÖ Ventures og 500 Startups