Med Aksel Lund Svindal på laget vokste invitasjons-appen Spond 400 prosent på en måned. Er den bedre enn Facebook og Doodle?
Spond-gründer Per-Otto Wold har knapt tid til å svare på spørsmål, så mye har han å gjøre med å håndtere arbeidet med de 30.000 aktive brukerne han har fått den siste måneden.
Første gang jeg kom over Spond undret jeg meg over hvordan den norske appen egentlig kunne konkurrere med internasjonale giganter som Doodle og Facebook. At på til så det ut som veterangründer Per Otto Wold hadde fått med seg særdeles populære Aksel Lund Svindal for å fremme et produkt som det ikke var liv laga for. Nå kan det virke som skepsisen er gjort til skamme.
− Etter en vanskelig start, har vi nå sett lyset, sa Wold da han pitchet foran utenlandske investorer på Technology Excursion.
Der fortalte han at appen hadde en vekst på 300 prosent i brukere hver måned. Nå viser det seg at veksten har vært på 400 prosent fra mai til april. 60 prosent av brukerne kommer tilbake etter første gangs bruk. Foreløpig har Spond bare vært i det norske markedet, nå ser Wold ut av landet, røpet han på Technology Excursion.
Etter det Shifter forstår handlet feilgrepene i starten om å gå for bredt ut, og tro at Spond «kunne gjøre alt». De skulle ikke bare være innen frivilligheten, men også innen business. Nå ser det ut til at det har kokt ned igjen til det som opprinnelig var ideen: Hjelpe «the big heroes», altså ildsjelene i lag og foreninger med å organisere aktiviteten.
− Med alle de feilene vi har gjort er jeg glad for at vi har blitt her i landet. Men vi er ferdig med våre feil, vi er nå klarer for å skalere opp, sa Wold på pitchen.
Wold forteller til Shifter at dagene nå er ekstremt travle. Appen ligger nå på femteplass i Apples App-store, foran storheter som Wundrlist, Evernote og Google Docs. Veksten fra 10.000 aktive brukere til 40.000 aktive brukere gjør at timeplanen er full. Mesteparten av veksten har skyldtes «word of the mouth». Markedsføringsbudsjettene har vært små.
− Når vi spør brukere om de vil anbefale Spond til andre, svarer de i gjennomsnitt 9,4 på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er best, påpeker Wold overfor Shifter.
På spørsmål om hvorfor brukerne skal bruke Spond og ikke de populære tjenestene til Doodle og Facebook, hevder Wold at Spond har en del klare fordeler.
− Du kan sende ut invitasjoner på appen, sms eller epost. Mottakerne trenger ikke å ha appen, sier han.
Han mener at det også er lett å purre de som er sene med å svare. Det er ingen «kanskje svar – kun ja, nei og ubesvart».
Det er også mulig å legge inn automatiske invitasjoner, så du ikke trenger å gå inn manuelt hver uke og spørre hvem som kommer på trening. Det gjør Spond-appen for deg. Den minner deg også på å purre hvis ikke alle har svart. Han hevder også at den er spesielt godt egnet for foreldre-styrte barnegrupper. Lagledere og trenere får se barnets navn, og får riktig antall selv om både mor og far svarer. Samtidig får mor og far beskjed om barnet er «påmeldt»
− Viktigst av alt er at det er enkelt å bruke, sier han.
− Hva betyr Aksel Lund Svindal-effekten for veksten?
− Det beste for Spond er å prøve. Aksel er fin å ha med på mange måter, svarer Wold.
På Technology Excursion la Per-Otto Wold ikke skjul på at de nå ønsker flere investorer. På spørsmål om hvordan de nå skal tjene penger på den voldsomme veksten, var det noe mer uklart.
− Det viktigste nå er å forstå brukeren, sa Wold da han pitchet.
Neste marked venter om få måneder - hvilket land det blir, gjenstår å se.
Wold har bakgrunn fra Point Carbon som han og de andre medgründerne solgte videre til Thomson Reuters – noe som gjorde ham til mangemillionær.
Kjør debatt, dere som har brukt både Facebook, Doodle, Spond og andre invitasjonsverktøy! Er Spond bedre enn de andre, og tror dere at Per-Otto Wold vil vinne i den knallharde konkurransen med gigantene? Besøk oss på vår Facebook-side.