Mediestartup vil utfordre VG og Dagbladet. Skal ansette 20 journalister og selgere de neste 18 månedene.
Filter Media mener de har knekt forretningsmodell-koden i mediebransjen. Nå trenger de penger for å utvide.
Filter Media innkalte til pressekonferanse i dag for å fortelle om sine «skumle planer». Planene består i å utvide staben fra to journalister til 20 nye journalister og selgere de neste 18 månedene.
Gründerne selv, som består av tidligere Dagbladet-ansatte, i tillegg til Otovo-gründer Andreas Thorsheim og Preben Carlsen i PR-byrået Trigger, skal selv gå inn i selskapet med 1,5 millioner kroner. I tillegg vil de hente inn 10 millioner kroner fra eksterne investorer, skriver Medier24.
Vil utfordre de store avisene
Styreleder og medgründer Even Aas-Eng vil utfordre VG og Dagbladet om posisjonen som Norges store nyhetsnettsted.
– Det vi gjør nå er at vi rett og slett ønsker å prøve å bygge Norges neste store nyhetsnettsted. Vi mener at vi har knekt koden for å drive en lønnsom avis med fokus på kvalitetsjournalistikk. Vi har tenkt å hente inn ti millioner kroner for å kunne konkurrere med de store, sier Aas-Eng, skriver Medier24.
Filter Media som består av Filter Partner (content marketing), Filter Nyheter og Filter Film og TV har i 2016 omsatt for 2 millioner kroner, rapporterer Medier24 fra pressekonferansen.
- Vi ser at modellen fungerer. Og så må vi gjøre det vi gjør nå, oftere og enda bedre, sier publisher Lars Eide, skriver Medier 24.