Marit Rødevand under innspilling av en video vist på Google Next, gigantens største konferanse.

Mito-gründer Marit Rødevand fikk scenetid på Googles største konferanse: – Helt vilt!

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 16. april 2019

Google Next så til Trondheim da de skulle vise 25.000 konferansedeltakere i San Francisco hvordan bygge infrastruktur for kunstig intelligens. 

– Da vi besøkte Google i Oslo første gang, visste de nesten mer om Mito.ai enn vi gjorde om Google, sier Marit Rødevand.

I forrige uke rullet et intervju med Mito.ai-medgründeren over en storskjerm på Google Next, teknologigigantes største konferanse i San Francisco med sine 25.000 deltakere.

På samme tid ble det publisert en omfattende «case study» om hvordan det norske selskapet – som er en «cloud native»-startup, har bygget dataplattformen sin på nettopp Google Cloud.

– Det viser at vi har gjort noe rett når Google velger å trekke fram oss på Googles største årlige konferanse – som et eksempel på hvordan man bygger en infrastruktur for kunstig intelligens, sier Rødevand.

  • Mito.ai er en to år gammel startup med utspring fra NTNU i Trondheim, startet av Sigve Søråsen, Patrick Skjennum og Marit Rødevand, nå 10 ansatte.
  • Bruker maskinlæring til å analysere ustrukturert data på internett for å forstå hva som skjer med selskaper, markeder, og produkter, blant annet.
  • Investorer: Farmhouse Capital og Skyfall Ventures.

8 milliarder dollar

Mito.ai bruker maskinlæring og såkalte kunnskapsgrafer til å analysere ustrukturert data på internett. Formålet er innhenting av informasjon om for eksempel selskaper, produkter og markeder, og dataen kan integreres i CRM og ERP-systemer for å effektivisere salg og kundeprospektering.

Markedet for tilsvarende AI-løsninger er ifølge Googles overnevnte studie ventet doblet til nær 8 milliarder dollar innen 2022.

– «Tekst på internett» er kanskje verdens mest konkurranseutsatte bransje. Da er det veldig kult at akkurat Google som er størst og best på dette, er interessert i hvordan vi klarer å dra innsikt ut av store mengder tekst-data, sier Rødevand.

Les også: Fra knuste drømmer til nye høyder: Nå ringer Google for å høre Geir Engdahl snakke om maskinlæring

Stor anerkjennelse

Også effekten av en internasjonal anerkjennelse merket teamet raskt. I forrige uke tikket det ifølge Rødevand inn en henvendelse fra en «stor, kjent amerikansk aktør»:

Marit Rødevand. Foto: Andreas Alexander Turau

– Det påvirker jo selvsagt «inbound»-interesse. I tillegg selger vi til «enterprises», hvor dette er helt klart en “stamp of approval”, sier hun.

På selskapets kundeliste står blant andre Sparebank1 SMN, Sparebanken Vest og BN Bank, «samt flere spennende kunder i pipeline».

Tidligere i år inngikk også selskapet et samarbeid med Cicero Consulting, et heleid datterselskap av teknologiselskapet Itera. Målet er å gi beslutningstakere i norske banker underlaget de behøver for å forstå trender, teknologier og konkurrenter – utover «hypen».

– Samarbeidet med Mito.ai viser hvilken styrke som ligger i å tenke utenfor tradisjonelle mønstre, sa Kristian Enger, konserndirektør i Itera, til Shifter da samarbeidet ble lansert.

Les også: Google ga 1,1 millioner til norsk startup som utfordrer Facebook

«The dirty work»

Nå planlegger Mito.ai en større emisjonsrunde «for å gjøre det neste løftet»:

– Vi har vært smarte med pengene våre, og utsiktene ser veldig lovende ut. Det som skaper resultater er å gjøre «the dirty work», ringe og banke på dører, sier Rødevand, svært fornøyd etter å ha fått Googles oppmerksomhet:

– Det er jo også helt vilt å se seg selv på storskjerm på Google sin største konferanse, sier hun – og legger til:

– At Google velger å profilere en liten startup fra Norge, når det er utrolig mange andre der ute i verden, da har man gjort noe riktig i hvert fall.

Les også: Mito.ai lærer datamaskiner å forstå forskjell på apple og Apple: Nå vil Itera samarbeide

Bransje: