Moodie henter fem millioner kroner. Ansetter Marius Borg Høiby i salgsteamet.
Moodie har nylig hentet 5 millioner kroner, men i fjor var utelivsappen nære ved å bli stengt.
Det var mot slutten av 2018 at Moodie nesten nådde bunnen: De fikk ikke hentet kapital fra en investor. Utelivsappen stod dermed uten penger til å betale utviklingspartneren i Hviterussland, til tross for at de sikret tre millioner kroner tidlig i desember.
Utviklerne truet med å stenge appen de selv hadde utviklet, skriver Dagens Næringsliv som først meldte om nyheten.
– Jeg prøvde egentlig bare å holde meg helt rolig. Jeg har en utrolig fantastisk støttespiller på juridisk side. Så jeg ringte ham litt stresset og spurte hva vi kunne gjøre. Han satt i gang en prosess om å sende en begjæring om at de ikke hadde rett til å stenge plattformen, sier Ødegård til avisen.
Dagen før utviklerne og Moodie-gründeren skulle møtes i retten for en "midlertidig forføyning", måtte hun ringe aksjonærene sine og be om et hastelån. Det dreide seg om et konvertibelt lån, og på under 24 timer var 450.000 kroner overført, og utviklerne ble betalt. Krisen ble avverget, og nå er det nye utviklere fra Ukraina som videreutvikler appen, skriver DN videre.
Med de nye 5 millionene selskapet nå har hentet, skal det utvikles et elektronisk køsystem.
Les også: Fanny Ødegård digitaliserer «turen på by’n»: Fikk drahjelp av cocktailglass i Paradise
Nyansatt fra kongefamilien
Men også andre ting skjer hos Moodie, som nylig ansatte Marius Borg Høiby i en fast stilling som selger. Og gjennom et vekstsamarbeid med Google, skal Moodie etter planen nå ut til 100.000 brukere innen august i år. Angående ansettelsen av kronprinsesse Mette Marits sønn, henviser Ødegård til Høiby sitt nettverk i USA.
– Han har god kompetanse fra bransjen. Han har jobbet i Los Angeles og det er ingen hemmelighet at vi vil ekspandere til USA. Han har et ekstremt nettverk i USA i tillegg til nettverk i Norge. Han er supermotivert og jeg tror både arbeidsplassen og arbeidsoppgavene passer ham veldig godt, sier Ødegård til DN.
Hun understreker overfor avisen at han ikke skal brukes som en reklameplakat, og at det er viktig å gi ham litt "frie tøyler". Høiby har tidligere jobbet i det britiske magasinet Tempus, og var i januar og februar i år ansatt i salgs- og markedsavdelingen hos Selvaag Bolig.
Les også: Festen fortsetter for Fanny: Henter nye millioner til digitalisering av byturen