Mote-startup henter kundene over på eiersiden: Over 400 kvinner vil investere i lånte klær
Det populære delingskonseptet Fjong frir til kundene før internasjonal ekspansjon - og setter kvinnelige investorer på agendaen.
Kan kvinner jobbe deltid - og likevel lykkes? Kan vi kvotere mer? Og er egentlig kvinner sultne nok?
Spørsmål stilt fra et fullt showroom under Fjongs frokostseminar om manglende kvinner på eiersiden i næringslivet - debatten medgründer Sigrun Syverud oppfordret til å være et «talk show» fremfor en intern bransjeprat, for nettopp å senke terskelen til miljøet.
Klesbutikken med sine 15.000 unike brukere og 3.500 plagg i sortimentet, startet opp i 2016 og driver utlån og leie av klær. Nå planlegger de videre webutvikling, samt ekspansjon mot Sverige og Tyskland - og jakter kapital via crowdfunding.
– Vi har fått overveldende interesse av kvinner. Nesten 400 interessenter har indikert ønske om å investere, til sammen over 15 millioner kroner, sier Syverud, også daglig leder i selskapet.
– Nedslående tall
Tallene matcher imidlertid ikke samfunnet for øvrig: under en prosent av startup-investorer er kvinner - og ni av ti svenske startuper som fikk risikokapital i fjor, hadde utelukkende mannlige gründere.
– Det er er nedslående tall, men også et spennende tema å gå inn i. Mange vil gjerne investere, men vet verken hvordan de skal komme i gang - eller hva som venter dem, sier Syverud.
Knut Brundtland, daglig leder i ABG, Jon Christian Thaulow, partner i BAHR, advokat og serie-gründer Jeanette Dyhre Kvisvik og Heidi Aven, grunnlegger av SHE Community - var derfor samlet til diskusjon: Hva kan vi gjøre?
– Du må først og fremst interessere deg for temaet, deretter lære og så prioritere, oppsummerte Brundtland - som nylig har startet en stiftelse for å øke kvinners kunnskap om finans.
– Jeg er vokst opp i en «likestillingsboble», i troen om at man har alle muligheter, men så kommer man ut i virkeligheten og ser alle de store ulikhetene. Jeg ble helt forvirret, fortalte han fra scenen.
Todelt problem
Heidi Aven heiet blant annet frem nettverksbygging:
– Vi arrangerer jo flere studieturer for å lære. Og hadde jeg ikke blitt kjent med deg der, hadde jeg heller ikke blitt investor i Fjong, sa hun til Syverud - og minnet flertallet i salen om følgende:
– Tenk stort, vær uredd.
Og blant dem som lyttet: influenceren Gina Margrethe Larsen Qvale, nå tilknyttet magasinet Costume, som for ett år siden takket av i trygg TV 2-jobb - for å satse på egenhånd.
– Hvis andre klarer det, hvorfor skal ikke jeg, tenkte jeg. Vi jenter må bli litt tøffere og velge å stole på oss selv, sier hun.
– Men det er todelt. Samfunnet må også legge til rette for å øke kvinneandelen i de ulike bransjene. Og vond vane er dessverre vond og vende.