MovieMask "goes global": Nå går filmbrillene ut av fabrikken i Kina
Gründerne Harald Manheim og Eirik Wahlstrøm fra crowdfunding-suksessen MovieMask har løpt fra fabrikk til fabrikk i Shenzhen de siste dagene. Nå er de i boks.
Det har vært noen ekstreme dager for gutta bak oppstartsbedriften MovieMask. Etter en svært vellykket folkefinansiering på DNBs Startskudd-plattform, har de nå kjørt ut oppfølgeren MovieMask Go på den internasjonale crowdfunding-plattformen Indiegogo. Allerede etter tre dager hadde gründerne sopet sammen 50.000 dollar.
Nå er de på plass i Kina for å koordinere produksjonen, slik at kjøperne ikke blir skuffet. Det er mye som skal klaffe bakover i verdikjeden med et produkt som MovieMask GO, filmbrillen som i kombinasjon med en noenlunde brukbar mobil gjør at brukerne kan oppleve kinofølelsen hjemme i sofaen eller på reise.
– I dag fikk vi ordnet privat transport til råvarefabrikken og hentet silikonmaterialene (som var det eneste som manglet da vi la oss i går) personlig - produksjonen av MovieMask GO er i gang, skriver Harald Manheim i det han kaller en «kveldsupdate fra Shenzhen» i en ganske lang mailutveksling om diverse utfordringer.
1000 brukertester
Oppstartsbedriften MovieMask har fått stor oppmerksomhet for sin første filmbrille som ble lansert for ett år siden, og gründer Eirik Wahlstrøm ble tidligere i år intervjuet i Shifters podcast. De siste månedene hatt fokus på oppfølgeren. MovieMask 1.0, fikk rimelig god suksess, med over 3000 solgte enheter, deriblant via Altibox, Telenor og Eplehuset. Men til tross for tidlig traction, så gründerne rom for rom for forbedringer.
– Vi visste godt at første produkt hadde et forbedringspotensial, men følte oss også sikre på at vi etter 30 prototyper og 1000 brukertester hadde gjort det vi kunne før en større lansering. Det at større aktører turte å satse på oss i en tidlig fase var avgjørende for å drive selskapet videre, og vi er ytterst takknemlige for alle sluttkundene som trodde på oss. Markedslanseringen av den første versjonen har også gitt oss fantastisk gode og viktige tilbakemeldinger på hva vi kan gjøre bedre, og har lagt grunnlaget for de tre nye modellene vi lanserer, sier gründer og daglig leder Eirik G. Wahlstrøm.
Den internasjonale satsingen
På Startskudd solgt MovieMask 4000 enheter av sitt nye produkt på en måned, men frem til nå har de holdt igjen på den internasjonale satsingen.
– Vi tror det er viktig først å lykkes i hjemmemarkedet. Vi så på Startskudd som en god mulig for å nå ut til store deler av Norge med DNB som partner, og valgte derfor å satse fullt på denne plattformen først. På denne måten nådde vi ut til et mye bredere publikum i Norge enn vi ville klart med Indiegogo, samtidig som vi fikk direkte hjelp fra deres rådgivere. Samtidig ønsker vi å etablere oss som en internasjonal merkevare, og valgte derfor nå å lansere produktene på Indiegogo.
Tips til crowdfundere
Wahlstrøm har følgende tips til andre som satser på crowdfunding.
– Vi tror det er ekstremt viktig å gjøre mye testing av produktet innledningsvis, slik at du lager et produkt som folk er villig til å betale for. Utover det tror jeg det ikke er en enhetlig suksessoppskrift for å lykkes med crowdfunding, men at man bør teste flest mulig ulike markedskanaler for å se hva som konverterer best, for deretter å fokusere på disse kanalene, sier Wahlstrøm.
Fakta om MovieMask
MovieMask har med sin filmbrille de utviklet en ny type linse, som forstørrer hele mobilskjermen, slik at man får følelsen av å sitte foran en storskjerm. Dette er til kontrast fra VR, som må splitte skjermen og konvertere innholdet før fremvisning. I sum fører dette til at MovieMask kan gi 4X så høy oppløsning på sitt innhold, i tillegg til at alt innhold fra Netflix, YouTube, NRK og andre kanaler kan spilles av direkte.
Selskapet ble etablert i mai 2016 av de daværende NTNU-studentene Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim. I dag har de to heltidsansatte og fem deltidsansatte på StartupLab i Oslo. Trond Riiber Knudsen, Zedge-gründer Tom Arnøy og laksearving Gustav Witzø er blant de 15 investorene.
Hør forøvrig podcast med gründer Eirik Wahlstrøm om reisen hittil, og hvordan de fant frem til produsentene i Kina: