Gründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Mannheim i MovieMask har nylig fått en avtale med Elkjøp. Foto: MovieMask

MovieMask har sikret avtale med Elkjøp: Kan bli springbrett til Europa

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 4. desember 2017

For første gang kommer den sammenleggbare «lommekinoen» inn i butikker utenfor Norge. — Elkjøp-dealen er ekstremt viktig for oss, sier MovieMask-gründer Eirik Wahlstrøm.

Shifter møtte Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim på Slush, der de jobbet for å bringe Moviemask ytterligere ut i verden, gjennom intens nettverking. Like i forkant av Slush inngikk de en avtale med Elkjøp, og gründerne har nå håp om at produktet dermed skal havne under mange juletrær i år. Selve avtalen er en slags «feedback» i seg selv.

— Elkjøp-dealen er ekstremt viktig for oss fordi det viser at de største og mest anerkjente innen konsumerelektronikk tror på løsningen vår og salget, og anerkjenner kvaliteten på det vi har laget, skriver Eirik Wahlstrøm på e-post til Shifter.

Har ønsket seg avtale

Han forteller at MovieMask i lengre tid har ønsket seg en avtale med Elkjøp, både fordi de har mange butikker i Skandinavia, men også fordi Elkjøp er eid av Dixons — en av de største elektronikkforhandlerne i Europa. Dette mener gründerne vil gjøre det lettere å ekspandere videre internasjonalt i 2018.

— Vi tror vi fikk avtalen med Elkjøp fordi vi kunne vise til godt salg med vårt første modell, samtidig som vi viste at vi raskt hadde tatt til oss tilbakemeldingen fra markedet, og laget forbedrede versjonene som var klare for massemarkedet, forteller Wahlstrøm.

Inn i gaming

Slush samlet totalt 20 000 besøkende, og som en av verdens største tech-konferanser var dette en ideell arena for å knytte nye kontakter, for å få MovieMask ut i nye markeder og ikke minst få en boost inn i høytiden. Det siste vil trolig blir ytterligere forsterket av at MovieMask fikk forsiden i lørdagens utgave av Finansavisen.

— Vi håper at vi kan få til en økning i julesalget. I tillegg ønsker vi å knytte kontakt med gamingselskaper, med intensjon om å utvikle en mobilbasert gamingplattform for MovieMask, sier Wahlstrøm.

Minglet med Microsoft

Særlig tilbakemeldinger fra de ledende aktørene innen bransjen gjør inntrykk på MovieMask-gründerne.

— En ting er å møte mennesker du kan selge produkter til, men vel så spennende er det å se etter samarbeidspartnere for videre utvikling, og også det å få tilbakemeldinger fra ledende aktører i industrien vi opererer i. Vi var blant annet på Microsoft og Leapmotion sin stand og viste produktet frem til disse, og får da ekstremt gode tilbakemeldinger fra dem som er godt satt inn i hvor teknologien utvikler seg. Det gir oss utrolig viktig feedback som gjør oss bedre i stand til å forstå hvor vi skal utvikle oss videre, sa Wahlstrøm.


Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør første episode her!

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.