Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim (MovieMask) vil satse på AR-teknologi, og brukte blant annet tiden på #EntrepreneurShipOne-seilbåten til å vise Shifters journalist hvordan MovieMasks AR fungerer. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

MovieMask vil bli «big in Japan» — og setter kursen mot edtech

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 21. juni 2018

MovieMask-gründerne tror AR vil overgå VR, og håper utviklere vil lage innhold til de nye brillene som snart kommer. 

MovieMask møter Shifter på #EntrepreneurShipOne, tech-seilbåten som i tre dager har vært Shifter-journalistenes «kontor» på Aker Brygge. Derfra røper de nye store planer, blant annet at de nå satser for fullt i Japan.

— Vi har alltid trodd at Japan har en liten MovieMask i seg — så nå skal vi bli «big in Japan», he-he. Et selskap har hjulpet oss å lansere en crowdfunding i Japan, og vi har hittil solgt for 250.000 der. Det er jo vanlig at det flater ut etter hvert på crowdfunding, men vi har ikke gjort så mye for å få den veksten vi nå ser. Det er veldig stilig, sier Harald Manheim, en av gründerne bak Moviemask.

Innholdskrigen

Lenge var VR — Virtual Reality — spådd å bli «det neste store» — ulike virtuelle virkeligheter du kan bevege deg rundt i. AR — Augmented Reality — fikk sitt store gjennombrudd med Pokemon Go, med «filtre» på toppen av virkeligheten. I dag omfatter AR stadig flere typer filtre, for eksempel at du ved hjelp av MovieMask sine AR-briller kan gå inn i AR-rom som ingen andre enn deg ser. Andre typer «brilleløse» AR-filtre lar deg for eksempel filme at tilsynelatende helt ekte dinosaurer går tur på Aker Brygge, eller at en leopard sitter i kontorstolen din.

MovieMask håper å vinne «innholdskrigen» for AR, og hevder at den nye brillen, eller «headsetet» som gründerne kaller det, vil skille seg fra andre, lignende AR-«headset».

— Vi føler oss sikre på at ”content is king”, også for AR. Vi ser at alt det innholdet som blir laget til mobilbasert AR i dag, med AR Kit og AR Core — Apple og Google sine «developer platforms» – blir laget for fullskjermbasert mobil. Ingen av de andre headsetene som er ute på markedet i dag, kan vise noe av det innholdet som kommer fra Apple og Google, uten at de må tilpasse det til det spesifikke headsetet, men headsetet vi lanserer til høsten vil kunne vise alt innhold — uten spesifikk tilpasning, sier Manheim.

Med de nye MovieMask-brillene, som kommer til høsten, vil det også følge med såkalte «trackerne». Dette er treklosser med inngraverte bilder på hver side — og de fungerer på nesten samme måte som en QR-kode. De unike kodene vil være nøklene inn i AR-verdenen når du bruker brillene, og gjøre det mulig å for eksempel se rom, gjenstander, dyr, mennesker og områder som egentlig kun finnes inne i teknologien.

Treklosser fra MovieMask. Klossene fungerer som «trackere» for AR-teknologien. I bildets bakgrunn skimtes #EntrepreneurShipOne-seilbåtens baug. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Et «Born Global»-produkt

Gründerne forteller at markedet for AR er voksende, og sannsynligvis vil ta over posisjonen VR en gang var spådd å få. MovieMask-gründerne har ingen planer om å gå inn i VR-markedet.

— VR treffer i dag først og fremst gamingmiljøene. Der har de fortsatt et veldig godt fotfeste, men det er en base med i underkant av 10 millioner hardcore VR-fantaster. Men AR er noe som forventes å ta mellom 80 – 85 % av det totale VR-markedet innen 2020, selv om AR i dag har en veldig liten del av det totale markedet, sier Eirik Wahlstrøm, den andre MovieMask-gründeren.

I dag har Google og Apple som mål at AR skal bli den neste store gadgeten for mobiltelefonen, og i første omgang er det industribasert AR som vil bli vanlig. Dette innebærer at man kan konstruere en opplæringssituasjon i AR, og så lære de ansatte hvordan de skal løse nye oppgaver.

I utgangspunktet vil dermed en opplæringsbasert form for AR være av interesse for flere enn Europa og USA, men det kan være utfordrende å skulle knytte kontakter i kulturer vidt forskjellige fra den norske.

— I Asia er det lokale samarbeidspartnere som er en del av planen. Vi tenker at MovieMask er et «Born Global»-produkt, og i stedet for å bruke veldig mye tid på å lage en detaljert plan for hvor man skal, er det ofte connections man har som gjør at man kan få enklere tilgang senere. I Europa og USA kan vi — i motsetning til i Asia — videreføre caser vi har sett at fungerer i Norden, sier Manheim.

Voksende AR-miljø i Hamar, Trondheim og Oslo

Målet på sikt er å bli det beste mobilbaserte AR-headsetet. De skal lansere den nye versjonen av MovieMask-brillen på Kickstarter høsten 2018, og håper da å nå ut til utviklere og tech-miljøer, som kan bidra til å bygge et «community» rundt løsningen. Gründerne ønsker også å inspirere folk til å lage spesifikt innhold ment for plattformen og trackerne (treklosser med symboler, avbildet over) MovieMask skal lansere med de nye brillene.

— Norge er faktisk ganske langt fremme på AR, med et fremvoksende miljø i Hamar, Trondheim og Oslo. Når vi snakker med bedrifter, virker det som om flere og flere har tenkt på og/eller vurderer å ta i bruk AR i sin bedrift, forteller Wahlstrøm.

Han trekker frem at masseadapsjonen av AR allerede er i full gang i Norge, selv om det er et stykke igjen før folk får se alt AR kan brukes til. Blant AR-produktene mange nordmenn har på mobilene i dag, finner man foruten Pokemon GO, også Snapchats AR-filtre, Facebooks AR-filtre og IKEAs AR-app.

— AR gir mer mening enn VR

MovieMask har også planer om å gå inn i edtech, nærmere bestemt AR for edtech. Blant annet har gründerne besøkt Vollen Montessori og testet brillens appell blant skolebarn som fikk bygge egne virtuelle hus, og etterpå gå rundt i en virtuell gate der disse husene var satt opp.

— Det var en utrolig vellykket dag, så vi tror egentlig at det å bruke AR til noe sånt er noe av det mest interessante. Det å bruke ting sammen — og dele opplevelser — gjør at AR gir mer mening enn den lukkede VR-opplevelsen. Det var en kid som sa at det var den beste skoledagen i livet hans, og vi håper jo at det stemte, sier Manheim.

Og at MovieMask har appell hos den yngre generasjonen viser seg igjen da en skoleklasse på vei til Googles kontorer i Oslo ser en av Shifters journalister teste MovieMask-brillen på Aker Brygge. Det går ikke lang tid før hele klassen vil prøve, gjerne flere ganger.

— AR gir noen fantastiske muligheter, ved at alt det som er i den fysiske verdenen sømløst kan integreres med det digitale. Vi går bort fra de små 2D-skjermene våre, til at hele verden er digital. Det er den eneste logiske fremgangen for teknologien i dag. Jeg tror ikke folk kommer til å ha på seg en MovieMask-lignende device på hodet om 10 år, men jeg tror vi kan representere en overgang mellom her vi er i dag, og hva fremtiden vil bringe, sier Wahlstrøm.

Bransje: