Liv Freihow i IKT-Norge og Ingar Bentsen i TheFactory lanserte Oslo Fintech Hub tidligere i år. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Nå får fintech-gründerne sin lekegrind: – En stor seier for hele bransjen

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen ber Finanstilsynet sørge for at startups kan teste ideene på ordentlige kunder.

Det har lenge vært flertall i Stortinget for å la startups innen finansiell teknologi prøve løsningene sine på en trygg måte i den virkelige verden. Men den endelige beslutningen har latt vente på seg. Nå har regjeringen sendt et brev til Finanstilsynet med beskjed om å få på plass en slik "regulatorisk sandkasse så fort som mulig, og senest innen utgangen av 2019, ifølge Dagens Næringsliv.

– Det er litt utålmodighet i næringen i Norge for å få dette på plass så fort som mulig, sier Geir Olsen, statssekretær i Finansdepartementet, til avisen.

Målet er å gjøre det lettere for finansteknologiselskaper å teste ut ideene sine gjennom veiledning, samt at man kan lempe på enkelte krav til styring og kontroll som stilles til store etablerte aktører.

– At en regulatorisk sandkasse nå blir en realitet, er en stor seier for hele fintech-bransjen, sier Liv Freihow, direktør for næringspolitikk i IKT-Norge til Dagens Næringsliv.

Britene foran

Tanken med det nye systemet er at oppdtartsbedriftene ikke skal kunne komme raskere ut i markedet, i en stadig tøffere internasjonal konkurranse i fintech-markedet.

I Storbritannia har teknologigründere allerede i et par år kunnet teste finanstjenester på ordentlige folk. Der kan gründere og innovatører i store selskaper prøve ut nye fintech-løsninger, uten at de trenger å søke om kostbare konsesjoner eller for den saks skyld risikerer bøter fordi de ikke holder seg til det gjeldende regelverket. Det hele skjer under nøye oppsyn og rådgiving fra tilsynet. Konseptet er en del av Project Innovate, de britiske myndighetenes satsing på innovasjon innen finansiell teknologi.

– Bedriftene får en mulighet til å teste ut produktene i en beskyttet sfære. De slipper å bruke store summer på skalering, for så å finne ut at etterspørselen ikke er god nok den dagen de lanserer produktet i det vanlige markedet, sa direktør Lawrence Wintermeyer i Innovate Finance til Shifter for en tid tilbake. Innovative Finance lobbet tungt for at konseptet skulle bli innført i Storbritannia.

Tanken er at det også skal bli enklere å få investorer til å finansiere satsingen når produktet er testet ut på en mindre gruppe vanlige kunder først.

Lawrence Wintermayer i Innovative Finance. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Når investorene ser at man har lykkes med den første delen, kan de vurdere om de vil bli med på en skalering, sa Wintermeyer.