Sarah Lerche, medgründer og president i Escalon Services. Foto: Escalon Services

Nå tar den norske gründeren Silicon Valley-selskapet sitt hjem

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 9. oktober 2018

Escalon Services skal hjelpe norske startups med administrative plikter. 

Det internasjonale selskapet har hjulpet 3000 kunder verden over med å gjøre administrasjon til noe de tar for gitt, skriver Escalon Services i en pressemelding.

Nå etablerer Silicon Valley-selskapet et eget kontor i Norge, med to ansatte – blant andre den norske medgründeren og Escalon-president Sarah Lerche:

– Som gründere og partnere i store selskaper, opplevde Escalons grunnleggere at backoffice-funksjoner som regnskap, lønn, HR og skatt – alltid ble levert av ulike leverandører, sier hun.

Lerche har vært bosatt i Silicon Valley de siste tre tiårene.

– Å finne frem til og koordinere disse leverandørene var krevende. Escalon skapte derfor en ny tjenestekategori som kalles Essential Business Services, forklarer hun.

Fokusere på vekst

Selskapet har opphav i Palo Alto i California – og tilbyr alle backoffice-tjenestene – optimalisert, koordinert og samlet under ett tak. Det være seg HR og skatt, eller å sjonglere med forsikringsselskap, regnskapsførere og finansinstitusjoner.

– Vi lar entreprenører og direktører kjenne på roen ved at de administrative pliktene løper sømløst i bakgrunnen – mens de kan fokusere på vekst og kjernevirksomhet, sier Lerche.

Selskapet tilbyr også midlertidige økonomidirektører for å holde i den neste finansieringsrunden.

– Vi velger å etablere oss i Norge nå fordi vi ser et økt fokus på innovasjon, med mange flere teknologiselskaper som vil bli globale. I tillegg har vi mange norske kunder i USA, så det gir mening for oss å kunne tilby de samme tjenestene og det samme teamet når selskapet skalerer, sier Lerche.

– Og på et personlig plan så er det selvfølgelig utrolig hyggelig for meg som norsk å kunne være med å støtte norske teknologigründere.

100 norske kunder

Nå har hun et mål om minst 100 norske kunder i løpet av 2019.

– Siden 2006 har vi demonstrert hvordan de koordinerte tjenestene i denne one stop-modellen har frigjort tid for mer enn 3000 bedrifter i 22 land, sier Lerche.

For oppstartsbedrifter er ansvar som regnskapsføring, skatt, etterlevelse av nasjonale og internasjonale regler og lønn noe som gjerne stjeler verdifull tid og energi. Men gründere kan ikke la slikt skli, skriver selskapet videre i pressemeldingen.

– Nå kan entreprenøren få det beste av begge verdener: spenningen ved å stake ut ny kurs, kombinert med den varme, rolige følelsen ved å vite at alle de administrative kravene ivaretas, sier Sarah Lerche.