Bente Kvam Kristoffersen i Trigger Oslo og Nassir Achour i Reodor. Foto: Fredrik Myhre
PR-byrå lanserte akselerator, så ble det taust: Nå har Reodor fått opp farten
Trigger X ble til Reodor, og har de siste månedene landet avtaler med både startups og større aktører.
PR-byråret Trigger fikk mye oppmerksomhet for sin investering på 2,5 millioner kroner i den profilerte gründerbedriften No Isolation høsten 2016. En halv million av disse pengene skulle komme i form av gode råd. Det var også starten på en egen akselerator, som ifølge Trigger-sjef Preben Carlsen skulle hjelpe enda flere startups opp og frem. Men siden den gang har det vært relativt stille rundt prosjektet fra den ellers ganske snakkesalige PR-toppen, og prosjektet har holdt en lav profil.
Det har imidlertid skjedd mye der under radaren. Det som het Trigger X har skiftet navn til det lettere oppfinnsomme navnet Reodor, og har inngått samarbeid med både flere startups og etablerte selskaper.
Truffet nerve
I løpet av kort tid har Reodor utviklet to digitale oppstarter i samarbeid med næringslivsaktører, etablert problemverkstedet Folk Oslo og inkubatoren Charge, og gått inn som partnere i oppstartsselskapene Playfinity, Lokal og Butter Metrics.
– Vi har truffet en nerve hos selskaper som ønsker å utvikle helt nye inntektsområder og produkter på siden av eksisterende virksomhet. Våre prosesser har et sterkt fokus på å skape forretningsområder tidligere ikke eksisterte hos våre kunder. Ved å være med fra start på disse, har det åpnet seg muligheter for å være med som medeiere på prosjektene, sier daglig leder i Reodor, Nassir Achour, i en pressemelding til Shifter.
Teknologi og forretning
I tillegg til å jobbe med oppstartsselskaper satser Reodor nå mer i retning etablert næringsliv. På kundelisten har selskapet allerede aktører som Entra, Oslo Kommune, Sony Music og Feiring Bruk. Gjennom partnerskapet med Trigger jobber de også tett med selskaper som Norwegian, Tine og AF Gruppen.
– I løpet av det siste året har vi gjennom ulike samarbeid erfart at vår bakgrunn og kompetanse i skjæringspunktet teknologi og forretning er spesielt spennende opp mot etablert næringsliv, hvor vi kommer inn som en forlenget gründerarm for å drive brukernær innovasjon og rask verdiskapning, sier Achour.
Satser på de etablerte
I løpet av det siste året har en lang rekke storselskaper etablert nye avdelinger eller selskaper for innovasjon. Knut Harald Ollendorff, CCO i Feiring Bruk, har pågående prosjekter med Reodor, og mener trenden kan tyde på en større mental omstilling i norsk næringsliv.
– Der selskaper tidligere har fokusert på forskning og utvikling innen sin kjernevirksomhet, virker det nå som at flere ser verdien av å bruke deres infrastruktur og tilgang på data til å lage løsninger som kan skape verdi på tvers av aktører og bransjer - og ikke minst gi selskapet nye bein å stå på. Å komme frem til slike løsninger krever en bred forståelse av brukerbehov og verktøy for innovasjon, og et perspektiv som er løsrevet fra virksomhetenes kortsiktige resultater. For oss har Reodor bidratt med nettopp dette, sier Ollendorff.
Gjennomføring viktigst
Selskapene Reodor er involvert i er alle i forskjellige faser; Playfinity, Folk, Charge og Lokal har dedikerte gründere ved roret, mens innovasjonsprosjektene med etablerte næringslivsaktører er i utviklingsfasen. Achour påpeker at jobben akkurat har begynt, og det virkelige beviset for at modellen funker, vil vise seg i det som skjer fremover. Å komme opp med nye konsepter, produkter og tjenester er bare en brøkdel av jobben, ifølge Achour. Det er først når prosjektet skal bli virkelighet ute i markedet, at det harde arbeidet begynner.
-- Produktene skal utvikles, selskapene skal ta en posisjon i sine respektive markeder, og organisasjonene skal bygges. Det blir ingen enkel jobb, men vi bretter opp ermene og har god tro på at vi sammen med nettverket og partnerne vi samarbeider med skal kunne bidra til å skape godt med verdier i norsk og internasjonalt næringsliv i årene som kommer, sier Achour i pressemeldingen.
Optimistisk
Achour har vært med siden tiden i Trigger. Etter hvert som det hele skjøt fart, ble det tydelig at både konseptet, forretningsmodellen og teknologiverktøyene som begynte å ta form i akseleratoren måtte få stå på egne bein for å ta ut sitt fulle potensial. Ett år senere ser daglig leder i Trigger Oslo, Bente Kvam Kristoffersen, lyst på fremtiden for Reodor.
– Teamet i Reodor representerer kompetanse og erfaring innen alle elementene vi mener er nødvendige for realisering av innovasjon; teknologi, design, kommersialisering, prosess og strategi. En mer perfekt match kunne vi bare drømt om, og nå gleder vi oss bare til fortsettelsen, avslutter Kvam Kristoffersen.
Ifølge Proff.no er Preben Carlsen største eier i Reodor, med 13 prosent, mens Nassir Achour og de andre fem ansatte står oppført med 10 prosent hver.