Bilgiganten vil inn i en elektrisk fremtid, og kaller dagens transportinnovasjon en «mellomfase».
Nissan arrangerte denne uken «Nissan Startup Challenge — The Future of Mobility» på 657 i Oslo, i jakten på nye samarbeidspartnere blant startups som kan bidra til fremtidens Nissan-produkter.
10 selskaper pitchet sine transportideer for Nissans interne og eksterne jury, og til sist var den tyske «elbil-hjelpen» Konetik som sto igjen som vinneren.
I kulissene avslørte imidlertid franske Francisco Carranza Sierra, ansvarlig direktør for energitjenester i Renault-Nissan, hvilken "samfunnstrend" som imidlertid strider imot menneskets instinkt: delingsøkonomi.
-- Jeg tror ikke det kommer til å skje at mobilitetsdeling er det eneste fremkomstmiddelet i fremtiden. Det er ikke i menneskenaturen å dele ting, sier Sierra - og forklarer videre:
– Hvis du ser på hvordan et treårig barn oppfører seg rundt leker, så ser du at det første han vil ta i, er lekene han vil ha - og han vil aldri gi dem tilbake til deg. Det kommer til å være en sameksistens av ulike former for transport, men med mobilitetsdeling som én av formene for kollektivtransport, sier han.
Sierra utdyper at selv om vi får mer avanserte former for transport, betyr ikke det at en person ikke vil ha sin egen bil. Dermed vil det i prinsippet være mulig å både eie og dele bil i fremtiden.
-- Men blir ikke dette en konflikt som kan vanskeliggjøre delingstjenestenes overlevelse?
-- Slik jeg ser det, er det ingen konflikt mellom det å eie din egen bil og å fortsatt benytte deg av en tjeneste for tildeling. En buss er en delingstjeneste for mobilitet, og det er en taxi også. Det finnes allerede mange ulike avanserte delingstjenester for mobilitet, men for meg er det ikke noe annerledes enn å ha flere ulike taxitjenester, sier Sierra.
-- Fortsatt behov for bil
Marina Maneas Bakkum (Norge), kommunikasjonsmanager i Nissan Nordic Europe, mener også det vil være urealistisk å tro at privatbilen på noe tidspunkt vil forsvinne fra trafikkbildet.
-- Jeg tror det fortsatt vil være behov for en bil. Det er en høy grad av urbanisering i verden, ikke bare her i Norge. Oslo er en av Europas og verdens raskest voksende byer, og det vil fortsatt være behov for biler til transportformål. Men om du eier en selv eller hva slags modell du vil velge, dét kan variere med hvor og hvordan du bor, om du har en familie og andre faktorer, sier Bakkum.
-- Så hva med dagens unge, vil de ha egne biler?
-- Jeg tror det vil være noen begrensninger i fremtiden, relatert til hvordan du kan bruke kjøretøy. Det vil sannsynligvis være mer deling av kjøretøy i fremtiden, men jeg vokste opp i en tid da det å dele ikke var et tema i det hele tatt. Når man ser på hvordan min 12-årige datter tenker på det å skulle dele en bil med noen andre, er jeg sikker på at hun vil ha et annet perspektiv på det, enn jeg har.
Samtidig mener hun at det nok er noen kultuforskjeller i bunnen. Spør man folk i India om hvordan de bruker bilen, vil man ikke nødvendigvis få de samme svarene som i Norge, trekker hun frem.
Hologram for hjemmekontoret
Blant Nissans jurymedlemmer diskuteres det også hvem som egentlig bestemmer hvilken retning utviklingen for mobilitet tar. Er det bilindustrien eller kundene? Anders Mamen-Lund, country manager i Norge, mener man må se på et større bilde.
-- Dette har å gjøre med mye mer enn bilene og kundene. Det gjelder infrastrukturen og politikk, så det er mye mer man må ta innover seg, enn kun megatrendene du ser i noen av de veldig store europeiske markedene. Vil Norge være først her? Jeg er ikke så sikker, på grunn av topografien her, men vil vi følge? Definitivt, fordi vi på sett og vis er trendsettere. Det kan hende at noen vil være "early adapters", men det vil være rom for begge transportformer -- både i Norge og utlandet, sier Mamen-Lund.
Sophie Louis-Mossberg (Frankrike), innovasjonsmanager hos Nissan Motor Corporation, trekker frem selskapenes evne til omstilling.
-- Jeg tror ingen i dag har løsningen på hvordan fremtiden vil bli, så vi må på en eller annen måte tilpasse oss. Samtidig er det noen ganger slik at kunder ikke vet hva de vil ha, så vi bør prøve ulike modeller og se hva som er best for businessen. Vinnerne vil bli selskapene som er mest tilpasningsdyktige, og som vil høre på hva kundene ønsker seg. Det kan hende at det er deling, fordi mobilitetsdeling er én måte man kan jevne ut forskjeller, sier Louis-Mossberg.
Finske Krista Honkimäki, direktør for nordiske og baltiske elbiler hos Nissan, mener dette vil ta Nissan til "det neste nivået" innen transport.
-- Spekulasjon er nøkkelen her. Vil vi gå i denne retningen, eller denne? Jeg tror fremtiden er en kombinasjon, men for oss vil det bli el-mobilitet. Fokuset er sterkt på elbiler nå, og når vi ser at elbiler er en del av et større økosystem, ønsker vi blant annet å sikre gjenbruk av batteriene, og kombinere det med solcellepaneler. I tillegg ser vi nærmere på hvordan bilene kan kobles opp mot hjemmet og infrastruktur. Samtidig er dette "next level" for oss, så selv om vi allerede har mange biler på markedet, vil dette medføre nye løsninger, sier hun.