Egmont-redaktør Susanne Kaluza skal jobbe med gründere og innovasjon i PR-selskap
Matboks-gründer og redaktør for nettmagasinet Kvinneguiden er klar for nye utfordringer.
De tre siste årene har tidligere Dagbladet-journalist og gründer Susanne Kaluza vært redaktør for Kvinneguiden i Egmont Publishing. Nå har PR-selskapet Trigger hentet henne inn til å være med å bygge deres egen gründer-akselerator, hvor de skal hjelpe etablerte og nyetablerte bedrifter med merkevarebygging og posisjonering, skriver DN.
–Hva skal du gjøre i din nye rolle?
–Jeg skal jobbe med Triggers akselerator, som er deres gründer- og innovasjonssatsning, der de hjelper både oppstartsselskaper og etablerte selskaper med forretningsutvikling og innovasjon, sier Kaluza til Shifter.
200.000 solgte matbokser
–Hvordan kan du bidra der?
–Jeg har jobbet med forretningsutvikling og synes det er spennende å få muligheten til dette. Jeg har også vært gründer og startet for meg selv, hvor jeg endte opp med å lage en matboks som det er solgt over 200.000 eksemplarer av. Jobben i Trigger går ut på å hjelpe oppstartsbedrifter og etablerte bedrifter. Det finnes mange ideer, men vi kan hjelpe dem med å komme seg videre, sier hun til Shifter.
Hun håper den erfaringen hun har bygget seg opp gjennom 15 år i ulike roller i mediebransjen vil være verdifull for Triggers kunder.
–Jeg har jobbet med profilering, merkevarebygging, historiefortelling, både digitalt og på papir, i tillegg til at jeg har utviklet fysiske produkter, som jeg tror kan være nyttig å ta med seg inn i denne stillingen, sier hun.
Er svak for innovasjon som gjør verden til "et litt bedre sted"
–Er det noen spesielle områder innen gründerskap du synes er spennende?
–Jeg synes det er spennende med alt som løser problemer for folk. Enhver god idé handler om å løse et problem. No Isolation har laget roboter for langtidssyke barn, og prøver å gjøre verden til et litt bedre sted. Jeg er veldig svak for skjæringspunktet mellom tech og idealisme. Men det kan også være så enkelt som en sammenleggbar matboks med tre rom, sier hun.
–Hvordan er det å forlate Egmont?
–Det er utrolig flinke folk som jobber her. Tre utrolig fine år. Redaksjonell omlegging, tydelig satsing på sterke kvinnestemmer, og ikke minst fornuftsplakaten vi lanserte i sommer, samt "kryss kvinner inn"-kampanjen ved forrige lokalvalg. Alt vi har oppnådd føles godt å gå fra. Jeg er sikker på at Kvinneguiden er i trygge hender videre, sier hun.
Ikke tradisjonell akselerator
Trigger-gründer Preben Carlsen er veldig fornøyd med å få Kaluza på laget
–Hvordan fungerer deres akseleratorprogram?
–Det er ikke et typisk akseleratorprogram, hvor man som gründerbedrift går inn i et program og så ut igjen etter en tid. Vi ønsker å være en langsiktig partner for selskapet, og vi vil samtidig lære masse som vi kan bruke når vi jobber med etablerte bedrifter. Å sette sammen en startup og en etablert virksomhet er noe vi ser på som spennende, sier Trigger-gründer Preben Carlsen til Shifter.
Han mener mange bedrifter er flinke til å lage produkter, men kanskje ikke fullt så flinke til å tenke merkevarebygging og posisjonering.
–Det handler ofte om at de definerer seg som det produktet de leverer, i stedet for å definere seg som noe større og bredere, som muliggjør lanseringen av flere produkter, sier han.
–Hvorfor ikke et vanlig akseleratorprogram?
–Vi tror mange slike tradisjonelle akseleratorprogrammer og konsepter blir for firkantet. Slik at gründerne må tilpasse seg deres system, og da tror vi at de mister fokus. Det er bedre at vi tilpasser oss deres behov og prøver å finne modeller som funker for dem sier han.
Tilbyr tjenester mot eierskap
–Investerer dere i selskapene dere hjelper?
–Nei, det er ikke det som er hovedmodellen vår. Vi vil heller definere en leveranse som er verdt en viss sum, som vi leverer mot et eierskap. Men vi er fleksible på det. Vi gikk blant annet inn i No Isolation med kapital i tillegg til arbeidskapital fordi de allerede hadde en del investorer på plass, forteller Carlsen.
Etter at de lanserte satsningen, forteller Carlsen at de skal ha fått 30-40 henvendelser fra startups og bedrifter som ønsker hjelp.
–Nå er vi inne i en utvelgelsesprosess, og ønsker å gå aktivt inn i de to-tre selskapene vi har mest tro på, sier han.
Fakta
- Susanne Kaluza er tidligere Dagbladet-journalist, blogger og forfatter.
- I fjor høst ble Kaluza kåret til årets talent i Medienettverket, et forum for kvinnelige ledere i bransjen.
- Boken hennes "Den lille matpakkeboka", lå på førsteplass på topplisten til Den norske Bokhandlerforening i 2012.