Sharebox. Foto: Sharebox
Nøkkelskap-startupen Sharebox henter fem millioner. Satser internasjonalt
Ideen er såre enkel. Folk må dele nøkler. Investorene har trua og spytter inn fem millioner kroner.
Hvorfor ikke lage et skap med flere luker, og som kan åpnes og lukkes ved hjelp av en app? Det er i hvertf all ideen til Sharebox, men det er gjennomføringen som teller.
Og så langt har selskapet på to år inngått avtaler med Norgesgruppen og Reitan-konsernet i Norge, Sverige og Danmark.
Ifølge DN har selskapet med syv ansatte så langt produsert 100 skap, men målet er ytterligere 400 skap i løpet av 2018 .
Henter millioner til ekspansjon
Sharebox henter inn fem millioner kroner til en prising på 27 millioner kroner før emisjonen. I tillegg skal de hente fem millioner kroner til i løpet av høsten, skriver DN.
– Vi får nå inn kapital fra både eksisterende og noen nye investorer. Vi ønsker jo gjerne å få inn en industriell aktør også som kan bidra med mer enn bare penger, sier gründer og daglig leder Arne Eivind Andersen til næringslivsavisen.
Etter emisjonen sitter Andersen på 32,3 prosent av aksjene.
Selskapet gikk med et underskudd på fire millioner i 2017, men omsatte for én million. Planen er 10 millioner i omsetning og plussregnskap i løpet av 2019.
-- Hvor stor verdi har avtalene med Reitan og Norgesgruppen?
--Avtalene har mest verdi for våre brukere da disse får tilgang til nøkler 24/7, dernest for lokasjonseierne som får trafikken vi generer og til slutt våre investorene som får inntektene, sier Andersen til Shifter,
-- Hvordan fikk dere til avtalen i Sverige?
--Vi brukte Reitanavtalen som en brekkstang for å få presentere konseptet. Deretter fikk ledelsen teste løsningen internt på deres hovedkontor i et par måneder med egne ansatte og tilfeldige besøkende, sier Andersen.
-- Hva er målet med Sharebox?
-- Vi vil bli størst i verden på fysisk nøkkeldeling. Veien er Norge 2017, Skandinavia 2018, Europa 2019, sier Andersen.
LES OGSÅ: 12 ting du må tenke gjennom før du blir gründer!