MobilePay lar Vipps vinne i Norge.

Nordea gikk til Vipps: MobilePay sier farvel til Norge

Publisert Sist oppdatert
Danske Bank gir opp å konkurrere med Vipps i Norge.

Etter at Nordea valgte Vipps, legger Danske Bank ned Mobilepay i Norge, melder Danske Bank i en pressemelding.

– Vi har lært enormt mye de siste to årene og vår tilstedeværelse har vært viktig for utviklingen i det norske mobilbetalingsmarkedet. Vi er stolte av at vi, som en utfordrer med sterkt fokus på produktutvikling, har bidratt til at forbrukerne har fått stadig mer brukervennlige løsninger. Nå skal vi skrive et nytt kapittel i denne historien, sier Jesper Nielsen, direktør for personmarkedet i Danske Bank-konsernet og styreleder i MobilePay.

Samtidig som dialogen med Vipps pågår, vil Danske Bank ha fokus på prosessen videre for kunder som bruker MobilePay. De er ifølge NTB i dialog med Vipps om en norsk distribusjonsavtale.

– Intensjonen er å lande en slik avtale så snart som mulig, sier Jesper Nielsen, direktør for personmarkedet i Danske Bank.

Nordea-exiten

Onsdag morgen kom nyheten om at Nordea Norge har inngått en samarbeidsavtale med Vipps for distribusjon til bankens kunder i Norge. De to selskapene utdypet dette på en pressekonferanse onsdag.

– Det blir mye enklere for kundene, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Nordea Norge går inn som såkalt partnerbank og vil distribuere Vipps til sine kunder på lik linje med de andre bankene, men uten eierandeler i det nye Vipps-selskapet.

Én leverandør

– Vi tror at én sterk og tydelig leverandør av mobilbetaling vil gi den beste og enkleste betalingsløsningen for norske forbrukere, sier Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea Norge i en pressemelding.

Garborg sier alt har pekt mot en konsolidering av markedet for mobilbetaling.

– Det gjør oss enda sterkere i møtet med den internasjonale konkurransen om mobilbetaling fremover, sier han.

Vipps-dominansen

Vipps opplyser at de har 2,6 millioner brukere i dag, som utgjør 49 prosent av den totale befolkningen og 60 prosent av kundegrunnlaget. Rundt 8 prosent av brukerne, vel 200.000, er Nordea-kunder.

Antall daglige transaksjoner i Vipps ligger på mellom 300.000 og 400.000 på vanlige dager.

Vipps ble lansert av DNB våren 2015, men er nå et eget selskap etter at DNB og over 100 andre norske banker gikk sammen om samarbeidet på nyåret. Mobilepay har på sin side en dominerende stilling i Danmark.

(NTB og Shifter.no)