Startup Norway holder i Nordic Scalers fra norsk side. Foto: Dan Taylor

Nå skal Norden hjelpe norske tech-scaleups med «den amerikanske drømmen»

Publisert Sist oppdatert

Av Fredrik Hovland

Norske startups sliter med å vokse seg store internasjonalt. Nå går Norden sammen for å hjelpe.

– Norske gründerne har ofte ressurser, et bra produkt og en god forretningsplan. Det vi derimot får tilbakemeldinger på at de er dårlige til å selge seg selv. Det spiller liten rolle om du har utviklet et bra produkt dersom du ikke klarer å fortelle om det på en overbevisende måte til investorer og potensielle kunder. Det kan for eksempel markedsinnsikt og pitchtrening bidra til, på et tidspunkt der man ofte har veldig godt av å se seg selv og sitt prosjekt litt utenifra, sier gründersjef Pål T. Næss i Innovasjon Norge.

En BI-rapport fra tidligere i år pekte på at Norge trenger en ny vekststrategi der innovasjonsfokuset flyttes fra antall startups til skalering av vekstbedrifter.

Gründersjef Pål T. Næss i Innovasjon Norge ønsker flere norske scaleups. Foto: Kicki Nilsson/Innovasjon Norge

Vil skape nordisk miljø

Gjennom fire seks-måneders skreddersydde mentorprogram skal Nordic Scalers de neste to årene hjelpe Nordens mest ambisiøse vekstbedrifter med å skalere internasjonalt.

Tidligere i desember startet første runde av vekstprogrammet som det neste halvåret skal hjelpe henholdsvis Yogaia (Finland), Dental Media (Danmark), OZ Sports (Island), ViaBill (Danmark), Singa (Finland), Secomea (Danmark) og Disruptive Technologies (Norge) med å etablere seg over dammen.

Erik Fossum Færevaag i Disruptive Technologies, som er med på det nye Nordic Scalers-programmet. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Det handler om deling av kompetanse og skape et miljø for skalering her i Norden, sier Lisa Marie Nyvoll fra Nordic Scalers. Hun er til daglig en del av Angel Challenge, som leder prosjektet for Norge.

Må ha stort potensial

Lisa Marie Nyvoll i Nordic Scalers og Angel Challenge.

Nordisk ministerråd og deres Nordic Innovation er initiativtaker til programmet, og har et budsjett på 14 millioner kroner. Mentorprogrammet er gratis for gründerne, men de må betale reisekostnader og ekspansjonen selv.

– Hovedsakelig er kriteriene for å bli med at bedriftene allerede har validerte og skalerbare forretningsmodeller -- altså at det er stort potensial for suksess i USA. Samtidig må de ha minimum 20 millioner kroner i inntekter eller være VC-fundet. De må også ha kapital til å finansiere ekspansjonen. Vi stiller ikke med kapital og tar heller ingen equity som akseleratorprogram vanligvis gjør, forteller Nyvoll.

Urealisert potensial

Nyvoll mener det er behov for et nordisk skaleringsmiljø.

– For mange scale-ups når aldri sitt fulle potensiale. Selv om de er på rett spor med vekst, kan det være en vanskelig oppgave å ta en virksomhet fra 20 ansatte til 200, spesielt i et nytt marked. Vi vil endre dette. Etter en nordisk bølge av globale scaleups de siste årene tror vi at timingen er riktig for et slikt program. Vi tar sikte på å koble sammen team fra slike bedrifter og knytte dem til erfarne gründere, bedriftsledere og VCer som kan dette. Vi ønsker å bygge et kompetansesterkt nordisk nettverk rundt dette.

Pål Thorvik Næss, direktør for gründere og oppstartsbedrifter i Innovasjon Norge, mener problemstillingen er reell.

– Å vokse raskt nok, og riktig mentoring er en utfordring for veldig mange startups, både i Norge og globalt. Denne problemstillingen kjenner jeg igjen fra flere land, i Norden men også for eksempel i Canada, påpeker han.

– Er det forretningsideene som rett og slett ikke er gode nok?

– I noen tilfeller er kanskje nettopp forretningsidéen som er problemet. Fortsatt er det mange selskap som tilbyr en løsning eller produkt som det ikke er etterspørsel etter. Men i mange tilfeller er det også mangel på kapital, riktig kompetanse og innsikt i nye markeder som gjør at det er vanskelig å skalere, forteller Næss.

Han viser til at kapitaltilgangen alltid får mest fokus.

– Dette er selvsagt viktig for at en oppstartbedrift skal vokse og satse internasjonalt. Men vi ser at kompetanse er minst like viktig, og skal norske bedrifter lykkes i det globale markedet, må de trene på pitching, salg, markedsføring og de må opparbeide seg innsikt og kunnskap om det markedet de skal operere i.

Erfarne mentorer

Mentorene i Nordic Scalers består av et titalls nordiske investorer og entreprenører.

Theodr Bjerrang i SNÖ Ventures er mentor i det nye programmet.

– Dette er folk som har gjort det før. Mentorene trenger ikke være fra nøyaktig samme industri for å dele nyttige erfaringer om hva de gjorde feil eller rett, de kan også velge hvem de vil være mentor for. Nå starter vi med å teste ut hvilke mentorer som passer med hvilke bedrifter, forteller hun.

– Står dere ikke i fare for å bli generaliserende, eller handler det mest om kontakter og plassere produktene i riktige hender?

– Nordic Scalers et tilpasset program som tar hensyn til individuelle behov gjennom individuell veiledning, masterclasses og private workshops. Det det kommer til å handle mest om kommer veldig an på problemstillingene til de ulike selskapene i programmet, svarer Nyvoll.

Hun forteller at den første runden konsentrerer seg om skalering til USA fordi det er det mest kritiske punktet. Men neste runde kan bli et mer generelt skaleringsprogram, som åpner for flere norske scaleups.

Verdifulle synergier

Mentor og grunnlegger av SNÖ Ventures, Teodor Bjerrang, har tidligere jobbet med en rekke selskaper i USA, og var blant annet med i andre batch av TINC-programmet til Nordic Innovation House. Fra før har han bakgrunn som gründer og har jobbet som designer og utvikler gjennom 20 år.

–Økosystemet for startups i Norge har vært underutviklet i forhold til de andre nordiske landene. Vi har kapitalen, den er bare blitt brukt annerledes. Historisk har internasjonale investorer vært mer interessert i Stockholm. Men det endrer seg nå når økosystemet her har fått litt tid på seg og de virkelig gode casene også bygges her, forteller Bjerrang.

– Ser du noen klassiske feil scaleups gjør i møte med det amerikanske markedet?

– Man tror det amerikanske markedet tenker likt som i Norge, siden vi har et tett forhold til både amerikansk kultur og språk. Dette blir spesielt tydelig når man skal rekruttere eller drive PR. Man er nødt til å bruke lokal kunnskap og sette seg inn i hvordan det nye markedet fungerer, sier Bjerrang.

Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

–Jeg tror med min bakgrunn, erfaring og nettverk at jeg har noe å bidra med. Parallelt jobber vi med egne portfolio-selskaper i samme fase slik at det kan trekke synergier begge veier, sier han.

Gjennom SNÖ Ventures har Bjerrang sammen med partneren Magne Uppman investert i Memory, Tribe og Inzpire.me. Selv om investering ikke er en del av programmet utelukker ikke Bjerrang muligheten.

– Det kan bli aktuelt litt senere. De er jo i en vekstfase så mulighetene er der. Vi får se når vi starter for fullt i januar, sier han.

FAKTA

Nordic Innovation har initiert Nordic Scalers for å støtte nordiske scaleups med høye ambisjoner og et høyt potensial for å skalere globalt. Ledende partnere i programmet er selskaper i de ulike nordiske landene som støtter grundere: Rainmaking (Danmark), Mikro (Danmark), Epicenter (Sverige), Startup Norway & Angel Challenge (Norge), Maria 01 (Finland) og Icelandic Startups (Island). Programbudsjettet er 14 MNOK.

 


Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 5 diskuteres kjønn og entreprenørskap.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør episoden her.