Anita Krohn Traaseth

Norge sett utenfra: «Høye priser og god kvalitet, men litt lite nysgjerrige og mangler innsikt i andre kulturer»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 31. mai 2018

Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, har undersøkt hva utlendingene tenker om oss nordmenn, når vi nå skal gire opp eksporten utenfor oljeindustrien.

Det var folksomt i Rådhuset under Innovasjonstalen 2018 i Rådhuset. Anita Krohn Traaseth var opptatt av landets meritter som innovatør og hvordan vi oppleves i utlandet. Hun viste til at Norge i deler av det grønne skiftet er ansett som pionerer.

— Statistisk sentralbyrå viser at vi må doble fastlandseksporten de neste 20 årene, da må vi konkurrere på kvalitet og innovasjon, og sørge for at vi blir valgt, av flere – det er oppgaven. Da må vi bli bedre til å vise frem hva vi faktisk lager her til lands, vi må øke bedriftenes evne til å vokse, fra pilotprosjekter til større produksjoner som kan levere til hele verden, fra Norge, sa Traaseth fra talerstolen.

— Verdensledende på få, utvalgte nisjer

I Innovasjonstalen viste Traaseth til at det i en undersøkelse av hva utenlandske selskaper mener om nordmenn kommer frem at ting ikke nødvendigvis kun er rosenrødt.

— Vi beskrives som ærlige, direkte og med lite korrupsjon. Verdensledende på få, utvalgte nisjer — prisen oppleves som høy, men kvalitet er trumfkortet, men vi har litt å jobbe med: —  Vi mangler innsikt i andre kulturer, kan oppleves som lite nysgjerrige, oppsummerte Traaseth fra undersøkelsen.

«Merkevaren Norge»

I forbindelse med Innovasjonstalen 2018, fikk statsminister Erna Solberg lansere The Explorer-programmet, som skal fungere som et «utstillingsvindu for grønne løsninger». Dette skal fremme «Merkevaren Norge», og hjelpe det norske næringslivet ut av det delvis dårlige inntrykket utenlandske selskaper har av det.

— «The Explorer» er utformet med utgangspunkt i og i tett samarbeid med FN og FNs mål for bærekraftig utvikling. For norske bedrifter har allerede løsninger i verdensklasse som kan bidra til å nå FNs mål om rent vann, god helse, god utdanning, ansvarlig forbruk og produksjon, og ikke minst bærekraftsmål nummer 17: Samarbeid for å nå målene. Samarbeid, eller dugnad, dét er vi gode på i Norge, trakk Traaseth frem, som henvisning til at hele Norge må jobbe sammen for å muliggjøre «Merkevaren Norge».

Traaseth trakk frem at Norge allerede har en tydelig merkevare, i form av en flere århundrer lang historie innen skipsfart, pionerer og oppdagere.

— Nå – nå skal vi videreutvikle vårt nasjonale omdømme, statsministeren har pekt ut en tydelig retning. Som Yara sier: Norge må være verdensledende på bærekraft – og det er en posisjon Norge har troverdighet til å ta.

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.