Norsk «smart-hjem»-startup henter 11 millioner kroner fra dansk milliardkonsern
Danske Solar Group putter 11 millioner kroner i smarthjem-startupen fra StartupLab.
Det norske oppstartselskapet Viva Labs har utviklet en «smart hjem»-plattform som bruker GPS-data, data fra sensorer og kunstig intelligens til å analysere mønster og rutiner i hjemmet, som igjen blir brukt til å kontrollere varme, lys og sikkerhet i hjemmet automatisk.
Produktet skiller seg fra en del andre slike plattformer hvor man ofte manuelt må stille inn når lys og varme skal av og på.
Dansk gigant kjøper 20 prosent
–Vi har tatt en investering på 11 millioner NOK fra det danske konsernet Solar Group, et av Europas ledende “sourcing og services”-selskap for elektro, VVS, og alarm. Solar har levert til bolig- og anlegg-bransjen i over 100 år, og har et sterkt nettverk blant installatører, entreprenører, og andre selskaper over hele Europa, sier daglig leder i Viva Labs Henrik Holen.
Solar Group får om lag 20 prosent av selskapet for pengene, som priser selskapet til 55 millioner kroner etter emisjonsrunden. Gründerne sitter fortsatt på majoriteten av selskapet etter runden.
Dette er andre emisjonsrunde siden februar 2015. Ved forrige runde hentet de inn 3,5 millioner kroner fra Investinor, Founders Fund, samt en gruppe private investorer og gründerne selv.
Selskapet holder til i StartupLab i Oslo, og består, i tillegg til ham selv, av medgründer Kyrre Wathne, Mark Gates, Adam Minchinton, Vaclav Kanta og Daniel Abram.
Holen mener at et samarbeid med Solar-gruppen vil kunne ta deres AI-drevne smarthusplattform inn i nye markeder.
–Og levere en enda bedre total-løsning for det smarte hjemmet, enten man gjør det selv, renoverer, eller bygger et helt nytt hjem. Vi ser frem til å jobbe med dem på eksisterende leveranser vi har, og å utvikle nye konsepter sammen, sier Holen til Shifter.
Kan gi flere partnere på sikt
–Hva er så bra med investeringen (i tillegg til pengene)? Vil den gi flere kunder?
–Det viktigste for oss er den kompetansen og markedsforståelsen Solar har, men det er også klart at vi sammen vil kunne levere konsepter og produkter som Viva alene ikke kan levere, noe som vil gi flere partnere på sikt, sier Holen.
–Hvordan vil Solar Group fronte deres produkter?
–Vi jobber med spennende ting her, men det er for tidlig å gå i detalj, forteller Holen.
–Betyr det nå at dere kan lene dere tilbake og la Solar Group ta seg av salgene?
–Nei, Viva har ansvaret for salget av plattformen til partnere, men konsepter vi eventuelt utvikler sammen vil naturligvis også frontes av Solar, sier Holen.
–Er dere i stand til å ta imot det økte kundetilsiget en slik avtale kan innebære?
–Ja, dette gjør oss enda bedre rustet for det, blant annet gjennom at vi kan ansette flere folk, både innen utvikling og partner-support, svarer han.
–Hva blir deres største utfordring fremover?
–Vi har mange spennende ting på gang for 2017, og hovedfokuset vårt er å levere den beste smarthus-opplevelsen for våre partnere og deres sluttkunder over hele Europa, sier Holen.
Ønsker åpne standarder
Hugo Dorph, konserndirektør for marked i Solar Group, skriver i en pressemelding at selskapet hans får en «kompetent» partner innen hjemmeautomatisering.
–Vi får en plattform gjennom hvor vi kan levere smarte hjemmeløsninger gjennom våre kanalpartnere som innen sikkerhet, energi og telekommunikasjonsselskaper som ser etter måter å yte mer verdi til deres kunderelasjoner. Vi ønsker også å jobbe med våre leverandører om å omfavne åpne standarder og Vivas løsning, understreker Dorph.
Viva er en såkalt white-label-plattform som lar partnere innen telekom, sikkerhet, og energi lansere smarthusprodukter under sin egen merkevare.
Solar Group omsatte i 2015 for 10,6 milliarder danske kroner og har om lag 3000 ansatte. Selskapet har vært listet på København-børsen siden 1953.
HJELP OSS Å BLI BEDRE. SVAR PÅ NOEN ENKLE SPØRSMÅL OG GI DIN TILBAKEMELDING PÅ SHIFTER.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med den levende gründerlegenden Jon Von Tetzchner. Sammen med Geir Ivarsøy bygget han en nettleser i 1994 som ingen hadde tro på, men som endte opp som et av Norges største og mest kjente IT-selskaper som tiltrakk seg talenter fra hele verden. I podcasten forteller han om hvorfor ting til slutt gikk galt i Opera. Om salget til Kina. Om sin nye nettleser Vivaldi og hvilken type investorer du bør holde deg unna.
Hør hele podcasten på Shifter. Eller last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter». Og sist, men ikke minst: Glem ikke å rate oss i iTunes hvis dere er fornøyd.