Correlate Avbildet fra venstre: COO Lars Armyr, CEO Phillip Grønvold, prosjekleder Külli Kivioja-Ööpik, designer Kaur Martin, utvikler Kaia Küünal, Brightspark-CTO Markko Legonkov og Brightspark-CEO Kari Maripuu. Ikke avbildet: Marketingspesialist Kristian Male

Norske Correlate vil bryte ned murene mellom Dropbox, Google Drive og OneDrive. Henter 8,6 millioner kroner

Selskapet Correlate har jobbet de siste 16 månedene med et produkt de tror vil bli godt mottatt i markedet.

Det er en «meta-cloud-løsningen» som kobler alle cloud-disker, slik at team som benytter seg av ulike løsninger kan søke og hente opp informasjon på tvers av de ulike lagringstjenestene som Google Drive, OneDrive og Dropbox.

–Vi vil løse det digtale kaoset gjennom å samle cloud-løsninger. Vi vil rive ned murene mellom Google og Dropbox. Det er ikke noe mål å erstatte disse løsningene, men å få dem til å jobbe bedre sammen for de som bruker dem, sier daglig leder Phillip Grønvold til Shifter.

Han forteller at i tillegg til å søke og hente ut informasjon, kan man også bokmerke filer, og lage egne mapper som består av filer lagret i ulike cloud-disker.

Forretningsmodellen er en såkalt «freemium»-modell, hvor basisfunksjonalitet er gratis opp til et visst nivå, og deretter en sum per bruker per måned når funksjonalitet og kapasitet går over denne grensen.

De lanserte en betatjeneste på SXSW-konferansen i Austin, Texas på tirsdag og har hentet 1 million USD, eller om lag 8,6 millioner NOK.

50 investorer står bak

Ifølge Grønvold er det rundt 50 investorer i denne første emisjonsrunden, som ble ledet av de to norske engleinvestorene Bjørn Sund og Knut Harald Nylænde, gjennom investeringsselskapet deres Olyx AsBjørn Sund er blant annet kjent for å ha ansvaret for prosjektledelsen av OL-utbyggingen i 1994 og byggingen av Oslo Lufthavn på Gardermoen.

–Hva blir deres største utfordring fremover?

–Å bygge en sterk brukerbase. Vi har et solid produkt, men nå trenger vi å øke antall brukere, sier Grønvold.

–Hvordan vil dere gjøre det?

–Tjenesten er i seg selv skapt for deling, så det er en sterk viral komponent i programvaren. Ved å øke antallet integrasjoner vil det også tilgjengeliggjøres for flere. I tillegg vil vi benytte oss av tradisjonell markedsføring, sier Grønvold.

–Finnes det ikke tilsvarende løsninger, eller er ikke dette noe som lett kan kopieres?

–Nei, vi har ikke sett noen konkurrenter, men ja, det er noe mange kan gjøre. Men det tar tid å gjøre det bra. Vi har nå et 16 måneders forsprang med mye hardt arbeid. Herfra og ut, blir det et race, sier Grønvold.


Husk å sette av 20. april, for da går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Utviklet av Martin Grønneberg