Yrjan Tangenes er med-gründer av appen Oiid. Foto: Lars-Erik Berg /produktbilde

Norske Oiid har fått med seg de store plateselskapene. Snart lanserer de en musikk-tjeneste hvor man kan remikse sine favorittlåter. Har hentet 20 millioner kroner. Nå henter de 20 millioner til.

Publisert Sist oppdatert

Streaming av musikk har ikke vært spesielt lukrativt for hverken artister, plateselskap eller streaming-tjenester. Dette håper Oiid de kan endre på.

–Vi lanserer et nytt musikkformat i form av en app. I streamingtjenester som Spotify og på CD får man en ferdig mikset stereo-fil. Vi får flersporsinnspillingene, og gir de ut. Slik at man kan styre instrumentene selv. Eksempelvis kan man fjerne bassen eller trommene, og høre på låten i et nytt perspektiv, sier Yrjan Tangenes som er gründer bak tjenesten Oiid.

Frem til nå har tjenesten ligget ut i en beta-versjon, og de satser på å lansere den offisielle versjonen i midten av oktober.

–Folk med musikkteknologibakgrunn har kunnet gjøre dette lenge, men innholdet har ikke vært tilgjengelig. Dette er en app for alle, ikke bare for musikknerder. Vi prøver å gjøre miksemulighetene så anvendelige som mulig. Man skal ikke lære seg å lage hits, men å justere og lytte gjennom musikken sin på en ny måte. Det handler mer om øyeblikket og at du skal lytte, enn å remikse låter, sier han.

–Så en bruker kan ikke lagre sin versjon og dele den med andre?

–Nei, det er nesten umulig å få til kontraktsmessig. Vi har hatt møter med de store plateselskapene i flere år nå bare for å kunne gjøre dette, som er en bragd i seg selv, sier Tangenes, men understreker at man ikke kan utelukke det på sikt.

–Vi har også laget et design for at man skulle kunne lagre og dele musikk, men det kan ikke komme før jus-en er på plass, sier han.

De store plateselskapene er med

De har inngått kontrakter med de store internasjonale plateselskapene, samt en rekke uavhengige plateselskaper.

–Hvordan betaler brukerne for musikken?

–De betaler per låt. Det koster omtrent tre dollar per låt, sier han.

Produktet har vært testet ut i nesten et år, hvor de blant annet var sponsor på VG-lista. Målet var at 10.000 brukere skulle laste ned appen. Det nådde de, og nå har de avsluttet testfasen.

Det er selskapet «musit» som står bak tjenesten som Tangenes gründet sammen med Gisle Johnsen. Utviklingen av appen er det digitalbyrået Making Waves som gjør, og selskapet har en rekke investorer med på laget. Alt fra Sparebanken Vest, Capera Invest, It's Learning AS, og Holberg-fondene, til en rekke andre næringslivsaktører og private investorer.

De har jobbet med tjenesten i fire år og har ifølge Tangenes hentet inn 20 millioner kroner. Nå er de midt i en ny investeringsrunde, hvor målet er nye 20 millioner kroner. Dette til en verdisetting på 90 millioner kroner.

Supplement til Spotify

–Hva gjør akkurat dette produktet unikt?

–Det er ingen andre som gjør det. Det er ingen som selger multitrack på denne måten. Noen som kan selge enkelte filer til remix-konkurranser, men da trenger du egen programvare. Ingen andre som folkeliggjør det som oss, sier han.

Tangenes mener at de store plateselskapene satser på at de skal få til dette.

–For dem kan dette være en potensielt god inntektskilde. De ser for seg at blodfans vil kjøpe musikken på denne måten. Vi vil ikke ta over for Spotify. Vi er et tilleggsprodukt, vi er et «merchandise»-produkt, sier han.

–Hva er planen for å vokse? Hvordan får dere tak i deres første kunder?

–Siden både plateselskapene og artistene er med på det, så tror vi bruk av artistene til å henvende seg til sine fans gjennom sosiale medier vil fungere bra. Mange av dem har flere millioner følgere som de når ut til. Hvis de twitrer eller lager facebook-innlegg, er det mange som får det med seg. Det er en fordel vi har. Hadde vi bare hatt en karaoke-app, hadde vi nok slitt. Poenget er at artistene og plateselskapene tjener penger på at vi selger, sier han.

–Hva er deres cut av salget?

–Det er hemmelig. Vi er veldig fornøyd med andelen, sier han.

–Hvor mye må dere selge for å bli lønnsomme?

–Vi bør ha én million kjøp i året. Da går vi i null. Men vi håper på mer enn det, sier han.

–Hvor mye tror du dere vil selge?

–Det tør jeg ikke å si, avslutter Tangenes.

NYHET PODCAST

Huddlestock-gründer Murshid Ali fra Stavanger  forteller om bakgrunnen for Huddlestock, og hvordan han selv startet på sin egen gründerreise som blant annet har resultert i et konsulentselskap, en kapsel som skal hjelpe babyer fra å dø av nedkjøling dersom de faller over bord, kontorfellesskapet Mess&Order i Stavanger og tabben som medførte at daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre måtte svare for han på Stortinget.

Huddlestock lager en digital investeringsplattform som vil utfordre fondsforvaltere. De sitter ved anerkjente Level 39 i London og har nylig hentet 12 millioner kroner i en seedrunde.

Last ned episoden på iTunes eller der du vanligvis hører på podcasts.