Mats Lyngstad i inzpire.me (t.v.) og Fredrik Thomassen i Konsus.

10 startups om suksess-begrepet: «Det er nok noen horn som skal sages av»

Av Torill Henriksen og Magnus Peter Harnes

Publisert 29. april 2019

10 norske startups svarer på om de satser på å bli en unicorn, hvorfor – og om begrepet i det hele tatt bør brukes.

Odd Skarheim, medgründer og styreleder i Be Your Best:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– En tidlig fase som BeYourBest er i, synes jeg for egen del at det er uklokt å ha som mål at selskapet skal bli en unicorn. Det har med hvor stor risiko vi er villige til å ta i hvilken fase og i hvilken grad vi har validert inntjeningsmodellen internasjonalt. Men vi bygger med tanke på å bli ledende globalt i vår nisje og våre målsetningene for verdiutvikling vil sikkert endre seg. For Attensi som er en scale-up og allerede blant de beste i verden innenfor gamified 3D-simuleringsbasert trening for store virksomheter, mener jeg at forutsetningene er mer til stede for å kunne bli en unicorn, hvis selskapet fortsette å være så utrolig flinke som de er. Og har flaks.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Jeg synes begrepet er helt greit, selv om det er strålende å bygge virksomheter som blir verdt mye mindre, men som i snitt gir god avkastning. Men vi trenger 1-2 virksomheter som skaper enorme verdier som de eksempelvis har gjort i Sverige. Det vil bane vei for et sterke økosystem, nye selskaper, flinke folk og andelen investeringer som går til tidlig- og oppbygningsfase vil gå opp betydelig.

Odd Skarheim, medgründer og styreleder i Be Your Best. Foto: Torill Henriksen

Se også: Dansk fondsjef til norske startups: – Har du en unicorn, så er du på verdenskartet

Ole-Erik Vestøl Endrerud, daglig leder i Shoreline:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

Ja, selvfølgelig, det er alltid drømmen det. Det er noe med veksten og størrelsen du kan få. Det å bygge et selskap som kan bygge ordentlig verdi, og være disruptive i miljøet, det er det vi aspirerer om.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

Det er så mange tall og mål, at man setter seg på et spesifikt begrep. Men det å skape en drøm i bransjen om at det er dit vi skal, det er mer konkret enn et tall.

Ole-Erik Vestøl Endrerud, daglig leder i Shoreline. Foto: Magnus Peter Harnes

Olly Barnes og Erlend Hausken, medgründer og leder i Voisey:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Ja, definitivt. Vi tror vi har funnet et området ingen annen jobber med. Målet vårt, med musikk og teknologi er noe verden har skreket etter helt siden starten av internettet.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Hvis du starter et selskap som ser ut til å nå unicorn−status er det lettere å få selskaper til å investere. Det gjør at man virker mer attraktiv, når man har et slikt mål.

Olly Barnes og Erlend Hausken, medgründer og leder i Voisey. Foto: Torill Henriksen

Fredrik Thomassen, gründer og leder i Konsus:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Vi aspirerer til det, har ikke en konkret plan, men vi aspirerer åpenbart. Vi ønsker å gjøre en forskjell i verden, ved å bygge det globale onlinemarkedet. Vi tror på det arbeidsmarkedet, vi tror det gir bedre rettigheter. Det hadde vært jævlig kult å være med å lage en unicorn i Oslo. Det er på høy tid, og nyttig for Norge å ha en unicorn som drar i gang. Nettverkseffekt.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Synes at det er bra. Viktig at man bygger startups på en annen måte. Tenker hvordan det ser ut på lang sikt. Annen måte å bygge en bedrift på. Det er en positiv greie, unorsk og svulstig, men vi i Norge har godt av å tenke på det en gang i blant, hvordan man skal vokse seg hundre ganger større enn vi er i dag.

Fredrik Thomassen, gründer og leder i Konsus. Foto: Torill Henriksen

Knut Helge Teppan, CDO i Huddly Inc.:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Selvsagt har vi en ambisjon om å bli en unicorn. Begrepet er kanskje ikke så viktig. Men det er artig å ha noen hårete mål.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Det er artig å ha noe å strekke seg etter. Det blir kanskje litt tabloid. Vi tenker ikke så mye på at vi skal bli en unicorn i hverdagen. Vi prøver heller hele tiden å ta neste skritt. En startup vil alltid leve i faser, så det er fint å ha en fase der fremme, selv om det kanskje ligger litt langt frem.

Knut Helge Teppan, CDO i Huddly Inc. Foto: Magnus Peter Harnes

Hans Nyvold Kjellby, Co-founder og COO i SafetyWing:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Ja. For å beholde veksten i flere år.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

Nei. Det sier ikke så mye mer enn et tall, egentlig. Man kunne like gjerne hatt et begrep for ti millioner dollar eller et annet tall. Det hadde kanskje vært bedre med en stor norsk bedrift som var anerkjent internasjonalt, som man kunne strekt seg etter.

Hans Nyvold Kjellby, Co-founder og COO i SafetyWing. Foto: Snö

Mats Lyngstad, daglig leder i Inzpire.Me:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Vi skal bli en verdifull bedrift. Om vi ender opp som noe noen kaller en unicorn, så er det sikkert bra.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Begrepet er morsomt. Men det er feil fokus. Det handler bare om verdsettelse på papiret. Det er nok noen horn som skal bli sagd av disse enhjørningene snart, tror jeg. Kjempekult om man klarer å bygge et selskap som reelt blir verdt over en milliard dollar, men det er etter min mening ikke definisjonen på en suksess for en startup. Når jeg hører folk snakke om unicorns, så tenker jeg at de ikke er så inne i startup-scenen som de tror.

Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten Inzpire.me. Foto: Inzipre.me.

Svein Yngvar Willassen, daglig leder i Confrere:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Ja. Vi adresserer et gigantisk marked, og vi har mulighet til å vokse oss stor nok til å bli en unicorn, men det vil selvfølgelig ta tid. Det er ikke hovedmålet vårt, vi har ikke skrevet det på veggen, men skjer det på veien, er det bra.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Det er jo bare et begrep for et tall. De kunne kalt det noe annet, men nå har de kalt det unicorn, og det er helt greit.

Svein Yngvar Willassen, daglig leder i Confrere. Foto: Torill Henriksen

Ole Andreas Haley, medgründer og CPO i Capeesh:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Vi er veldig praktiske og rasjonelle, og har fokus på vekst. Vi sikter selvfølgelig å komme så langt man kan. Men det er ikke det som står øverst. Man må være drevet av andre metrics for å sikte mot det. Man må være mer konkret rundt vekst.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Begrepet er jo beskrivende. Men målet om å bli en unicorn har kanskje overgått fornuften. Det har blitt viktigere å vokse i value, enn å faktisk vokse i inntekt.

Ole Andreas Haley, medgründer og CPO i Capeesh. Foto: Magnus Peter Harnes

Magnus Valmot, CEO i Ardoq:

– Aspirerer dere til å bli en unicorn?

– Ja, alle aspirerer om å vokse, og unicorn-status aspirer til å vokse. Men det å vokse for å vokse er nok ikke lurt, det du trenger å fokusere på er et relevant produkt som kundene vil ha. suksess kommer som følge av at du har gjort mange ting riktig over lang tid. Ja, hvis vi kommer dit, har vi gjort mye riktig på veien, men det er ikke sluttmålet. Det er ikke det vi snakker om hver dag, jeg mener det er viktigere å snakke om hva vi kan gjøre for å fortsette å være å være relevante, sørge for å få med oss de riktige menneskene. Det er ikke derfor jeg vil at utviklerne mine skal stå opp om morgenen.

– Hva synes du om begrepet unicorn?

– Unicorn, Zebra, Decacorn, kall det hva du vil. Det er en stjerne som henger høyt for de største og mest vellykkede selskapene i verden, og vi burde strekke oss etter dem, men ikke på grunn av det tallet. Vi burde strekke oss etter de fordi de har gjort så mange ting riktig, med produkt, reise, og menneskene som har fått det til.

CEO Magnus Valmot i Ardoq. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.