Norske Unacast henter inn 41 millioner kroner i A-runde. Nå er de "verdt" over 200 millioner kroner.
Proximity-selskapet Unacast vil koble den fysiske og den digitale verdenen, for å kunne drive målrettet annonsering. Nå får de enda mer penger til å bevare den ledende posisjonen og utvide ytterligere.
Unacasts forretningsmodell er å skape en plattform som ved hjelp av beacons, NFC og trådløst nettverk kan identifisere brukere på tvers av fysisk og digital lokasjon. Det betyr at annonsører eksempelvis kan identifisere en bruker i en bestemt butikk i den virkelige verden og kjøre annonser mot vedkommende når hun er på nett. Og omvendt.
Verdsatt til over 200 millioner norske kroner
I en pressemelding forteller selskapet at de nå har hentet inn fem millioner amerikanske dollar i første finansieringsrunde (Series A). Selskapet vil ikke røpe hva det er verdsatt til, men etter det Shifter erfarer vil en serie-runde vanligvis dreie seg om 20 prosent av selskapet. Verdien er trolig satt til omlag 25 millioner amerikanske dollar, eller 204 millioner norske kroner.
Blant investorene som står bak, finner vi i tillegg til Investinor også en rekke utenlandske investorer: Open Ocean Capital (med teamet som sto bak MySQL), Jonah Goodhart som solgte «Right Media» til Yahoo i 2007 (som de betalte 680 millioner amerikanske dollar for, men som ble lagt ned januar 2015) og Michael Barret, tidligere CEO i Millenial Media.
Ifølge pressemeldingen er Unacast verdens største aggregator og har indeksert 30 prosent av alle utplasserte beacons.
Selskapet ble etablert av Kjartan Slette og Thomas Walle Jensen i 2014. De to tidligere kollegene hadde jobbet sammen i streamingselskapet Wimp (senere Tidal).
− Som Google indekserte webben, indekserer nå Unacast den fysiske verdenen, sier medgründer Thomas Walle Jensen i pressemeldingen.
Etter den offisielle lanseringen på SXSW i mars 2015, har Unacast utvidet fra to til 15 ansatte. Ett kontor i Oslo har blitt til kontorer i New York, London og San Francisco.
Ved forrige emisjonsrunde hentet selskapet inn 13 millioner kroner til en verdsetting av selskapet til 40 millioner.
Unacast har tidligere fått med seg investorene Arne Blystad, Haavard Nord, Eirik Chambe-Eng, samt Nordic Bet-gründer Harald Aksnes. Unacast har også mottatt støtte fra Innovasjon Norge og har vunnet en rekke startup-priser.