RESULTAT
Alarm-utfordreren Homely nær tregangeren
Styrer mot 10.000 kunder i år.
Oppstartsselskapet Homely ble startet av seriegründer Nadir Nalbant i 2017, og skulle være et rimeligere alternativ til de store tilbyderne av boligalarmer. Selskapet lar kundene selv velge hvilke alarmkomponenter de ønsker – og skreddersy løsninger for både brannalarm og innbruddsalarm.
I fjor økte omsetningen til 12,29 millioner kroner, varsler selskapet selv, opp fra 4,7 millioner kroner året før.
Årsresultatet endte med et underskudd på 19,8 millioner kroner, en svekkelse fra minus 11,44 millioner kroner året før.
– Vi brukte tid på å optimalisere markedsarbeidet og fikk resultater av dette i løpet av 2022. Vi er godt fornøyde med å greie mer enn 2,5 ganger økning på omsetningen, sier daglig leder i Homely, Petter Kildal Forseth.
På tampen av fjoråret hentet selskapet 36,6 millioner kroner, i hovedsak fra eksisterende investorer som Schibsted, Rasmussen-gruppen og NWT Media. Selskapet ble da verdsatt til 260 millioner kroner.
I den sammenheng fortalte Kildal Forseth til Shifter at de budsjetterte med å økte inntektene til 4-5 ganger fjoråret i 2023. Nå har han moderert seg noe:
– Mange av kundene vi fikk i fjor vises
først på årets omsetning, så vi jobber mot å mer enn tredoble i år, sier han.
Ifølge selskapet har de nå passert fjorårets omsetning. Målet er å nå 10.000 kunder, og det budsjetteres fortsatt med underskudd.
– Alarmmarkedet har vært preget av få aktører, høye priser og lite innovasjon. Homely ble etablert for å kunne levere boligalarm smartere og rimeligere, uten at det går på bekostning av sikkerheten, sier Kildal Forseth.
For ordens skyld: Schibsted, som har eierandeler i Homely, er også hovedaksjonær i Shifter.