Annonsefall fører til svakere Schibsted-vekst

Publisert Sist oppdatert

Schibsteds driftsresultat i tredje kvartal er i år på 542 millioner kroner, 6 prosent mer enn samme tid i fjor. Fall i annonseinntekter fører til svakere vekst.

– Schibsted fortsetter sin gode utvikling innenfor våre strategiske nøkkelområder i tredje kvartal, noe som bidrar til vekst på 6 prosent vekst i driftsinntekter i dette kvartalet, som inkluderer Adevinta, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.

Schibsted-konsernet legger fram sin resultatrapport for tredje kvartal fredag morgen.

Også uten Adevinta – som nylig ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden – kan mediekonsernet vise til god resultatvekst.

Annonsesmell for flere

Schibsted har i tredje kvartal hatt solid vekst i digitale abonnementsinntekter, mens annonseinntektene har gått ned i Aftonbladet og VG.

Utviklingen er den samme for regionavisene.

Inntektene i VG ender på 418 millioner kroner, noe som er en tilbakegang fra 443 millioner i tredje kvartal i 2018.

For nyhetsmediene går driftsinntektene tilbake med 80 millioner fra 1,834 til 1,754.

Digitale abonnementer vokser

Inntekter fra digitale abonnementer vokser imidlertid for VG, Aftenposten og Bergens Tidende.

– Schibsteds News Media-virksomhet hadde noe mer blandede prestasjoner i tredje kvartal. Inntektene fra digitale abonnement fortsetter å øke på høye nivåer, men de digitale annonseinntektene hadde en svak utvikling i tredje kvartal og svekket driftsmarginene, sier Skogen Lund.

Den svenske løssalgsavisen Aftonbladet svekkes, noe som skyldes svake annonsemarkeder knyttet til et krevende marked for spillreklame.

©NTB