Kutt
Sam Zaid, CEO i Getaround
Foto: Torill Henriksen
Bildelingsgigant sier opp 30 prosent av staben i Nord-Amerika
Amerikanske Getaround gjennomfører kostnadskutt for å spare syv millioner dollar.
Det amerikanske bildelingsselskapet Getaround, som i 2019 kjøpte opp norske Nabobil for 105 millioner norske kroner, skal spare syv millioner dollar og gjennomfører dermed flere kostnadskutt.
Kuttene innebærer at rundt 30 prosent av staben i Nord-Amerika vil bli sagt opp.
Det skriver selskapet i en kunngjøring.
I følge den skal årsaken til besparelsene være at selskapet forsøker å tilpasse seg globaliseringen av bildelingsvirksomheten og forlenge kontantbeholdingen i veien mot lønnsomhet.
– Vårt fokus på lønnsomhet og bærekraftig forretningsvekst gjorde denne vanskelige arbeidsreduksjonsprogrammet nødvendig, skriver Sam Zaid, administrerende direktør i Getaround i kunngjøringen.
Getaround er en delingstjeneste for utleie av privatbil for både forbruker- og næringsmarkedet. Getaround-appen kan brukes i mer enn 950 byer i Europa og USA.
I tillegg til Nabobil kjøpte det amerikanske selskapet opp Drivy i 2019, som den gang var den største bildelingsplattformen i Europa.