Kutt

Sam Zaid, CEO i Getaround

Bildelings­gigant sier opp 30 prosent av staben i Nord-Amerika

Amerikanske Getaround gjennomfører kostnadskutt for å spare syv millioner dollar. 

Publisert

Det amerikanske bildelingsselskapet Getaround, som i 2019 kjøpte opp norske Nabobil for 105 millioner norske kroner, skal spare syv millioner dollar og gjennomfører dermed flere kostnadskutt. 

Kuttene innebærer at rundt 30 prosent av staben i Nord-Amerika vil bli sagt opp. 

Det skriver selskapet i en kunngjøring. 

I følge den skal årsaken til besparelsene være at selskapet forsøker å tilpasse seg globaliseringen av bildelingsvirksomheten og forlenge kontantbeholdingen i veien mot lønnsomhet.

–  Vårt fokus på lønnsomhet og bærekraftig forretningsvekst gjorde denne vanskelige arbeidsreduksjonsprogrammet nødvendig, skriver Sam Zaid, administrerende direktør i Getaround i kunngjøringen. 

Getaround er en delingstjeneste for utleie av privatbil for både forbruker- og næringsmarkedet.  Getaround-appen kan brukes i mer enn 950 byer i Europa og USA.

I tillegg til Nabobil kjøpte det amerikanske selskapet opp Drivy i 2019, som den gang var den største bildelingsplattformen i Europa.