seriegründer

Kristian Solheim

Cutters- og Askeladden-gründere med nytt reiselivs-konsept 

Kristian Solheim starter nytt tek-selskap innen reiselivsbransjen sammen med Adams matkasse-gründeren og tidligere Askeladden-partner Lasse Smedsvig.

Publisert

Nylig erklærte Kristian Solheim, gründeren bak lavpris-frisørkjeden Cutters, på LinkedIn, at han starter et nytt tek-selskap. I posten stod det at han og teamet leter etter en som kan fylle rollen som CTO og medgründer. 

Shifter har snakket med Solheim for å få mer informasjon om den mystiske nye startupen. 

Reiseliv-tek

– Hva slags selskap er det snakk om? Hva er konseptet?

– Det er jeg redd jeg ikke kan dele helt enda. Jeg kan imidlertid si at det er et teknologiselskap innenfor reiselivsbransjen, svarer Solheim. 

– Vi har brukt lang tid på å analysere potensialet i mange forskjellige markeder og sektorer, og landet til slutt på at tek i reiselivsbransjen er veldig interessant, sier han. 

– Det er et stort marked som er i vekst. Dessuten er det svært gode marginer flere steder i bransjen. Og så ser vi at det er lite innovasjon og mye manuelle prosesser, forklarer Solheim og legger til:

– Vi ser gode muligheter for å gjøre ting enklere og rimeligere for kunden. 

Medgründer fra Askeladden og Adams matkasse

Cutters-gründeren har slått seg sammen med gründeren Lasse Smedsvig, bak Adams matkasse. Smedsvig var første investor da Cutters startet i 2015, og jobbet senere i selskapet i flere år. 

I 2017 var han med å starte Askeladden, og var partner der frem til juli 2023. 

Smedsvig har også vært med å etablere Bergensrestaurantene Bjerck og Engen. 

Gründerne har med andre ord mye erfaring med å etablere og bygge lønnsomme selskaper. 

Hva har de lært fra tidligere startups?

– Vi har begge mye lærdom som kan tas med i nytt selskap. Forhåpentligvis gjør vi færre feil enn tidligere, ler Solheim. 

– Den viktigste lærdommen jeg har fra tidligere er å samarbeide med flinke folk som ikke bare er kompetente, men har lyst til å gjøre den jobben som kreves for å lykkes. Hvis det man gjør ikke funker, men teamet er bra, kan man jo bare endre hva man driver med. 

– Og ellers er det å se etter de tingene vi har funnet her: et stort marked i vekst. Da får man drahjelp fra markedet. Gode marginer er viktig slik at man kan tjene penger. Vi har begge alltid jobbet med selskaper som skulle tjene penger og stå på egne bein så tidlig som mulig. 

– I tillegg er jeg opptatt av å lage et produkt som gir merverdi for kunden. Det må være en «must-have» – noe som er helt åpenbart for kunden å bytte til eller benytte seg av. 

På jakt etter teknologidirektør

I Solheims LinkedIn-innlegg står det at de ser etter «en CTO som elsker å bli skitten på hendene». 

– Det jeg mener med det, er at du må like å gjøre jobben. Du må legge ned en innsats. Du må brenne for det. 

– CTOen vår vil måtte gjøre mye av jobben selv – det er ikke snakk om å lede noe stort tek-team der man kan delegere vekk oppgavene sine. 

– Worst case gjør vi det bra i Norge

Solheim er tydelig på at målet er å skalere selskapet internasjonalt. 

– Vi starter I Norge, men ønsker å ta det internasjonalt så raskt som mulig. Det er jo ofte en utfordrende prosess å utvide til nye land, og ikke alltid at det går.

– Worst case kan vi gjøre det ganske bra i Norge, avslutter han.