Investering
Etter en tøff periode for Ducky har klimaoppstarten snudd skuta og fått Visma på kroken
Programvare-giganten investerer i klimaoppstarten for å styrke tilbudet innen klimarapportering og bærekraftig omstilling.
Programvareselskapet Visma investerer i klimaoppstarten Ducky. Partnerskapet skal styrke Vismas tilbud av løsninger som hjelper virksomheter med å nå sine bærekraftsmål.
Gründerselskapet har siden 2014 utviklet ulike verktøy som måler klimaavtrykket til forbrukere, og gir råd til forbedring.
– Ved å kombinere vår samlede ekspertise innen teknologi og effektive forretningsprosesser, kan vi hjelpe våre kunder med å redusere sitt miljøavtrykk og gjøre bærekraft til et konkurransefortrinn, sier Øyvind Larsen, administrerende direktør i Visma Software.
Hvilken sum Visma investerer og hva som er prisingen for Ducky vil de ikke gå ut med. De ønsker heller ikke å gå ut med hvorvidt det er snakk om et rent aksjekjøp eller en emisjon.
Sammen vil Visma og Ducky tilby helhetlige løsninger som gjør det enklere for selskaper å måle, analysere og forbedre sin bærekraftsprofil.
Dette inkluderer verktøy for rapportering av miljøpåvirkning, identifisering av områder for reduksjon av CO2-utslipp og implementering av endringer for å oppnå mer bærekraftige forretningspraksiser.
Dundrende underskudd
– Denne investeringen gir oss muligheten til å akselerere utviklingen av våre innovative bærekraftsløsninger og nå ut til et større antall organisasjoner som ønsker å ta skritt mot en mer bærekraftig fremtid, sier daglig leder i Ducky Pål Berntsen.
I juli i fjor skrev Shifter at oppstarten hadde hatt et tøft år etter å ha halvert omsetningen og levert et dundrende underskudd.
Året før hadde planen vært å gå i pluss innen 12 måneder. Optimismen fulgte etter at tunge investornavn som TD Veen, EQT og statlige Nysnø Klimainvesteringer valgte å skyte inn 30 millioner kroner.
Berntsen tror Visma-investeringen er et tegn på at ting nå har snudd:
– Dette gir oss en mulighet til å fortsette den reisen Ducky har vært på for å skape et bedre og mer bærekraftig samfunn, sier Berntsen og fortsetter:
– Ducky har vært gjennom en tøff reise i et tøft marked. Nå har vi på en måte snudd skuten og har nesen fremover.