some

Kristoffer Lande i Gobi.

Gobi får fotfeste i utlandet

Selskapet ansetter fem på rappen for å nå nye mål utenfor Norges landegrenser.

Publisert Sist oppdatert

Gobi Stories har de siste årene satset på «stories», et format de aller fleste har blitt kjent med via Snapchat og senere Instagram. Selskapet har utviklet en løsning som gjør det enkelt å legge ut videoer på egne nettsider i story-formatet.

I Norge er Gobi godt etablert og har inngått flere samarbeidsavtaler den siste tiden, med blant annet høgskolen NTNU og fotballklubbene Vålerenga og Lillestrøm.

I fjor sommer varslet imidlertid selskapet at de skulle satse utenfor Norge framover. Nå er de første kundene landet, med blant annet Barnard College i New York og Erhvervsakademi Aarhus i Danmark.

Ifølge gründer og daglig leder, Kristoffer Lande, opplever de stor etterspørsel innen utdanning, men de får også kunder gjennom tradisjonell rekruttering og tradisjonell markedsføring.

Han forteller at de har funnet en effektiv måte å identifisere attraktive markeder på.

– Vi gjør direkte testing hvor vi finner de relevante markedene. Her velger vi ut en representativ andel av bedriftene før vi ringer og måler effekt, sier Lande.

Ansetter fem på rappen for å sikre videre vekst utenfor landegrensene

Med en god indikasjon på hvilke markeder som egner seg best, har Gobi ansatt fem nye personer som skal jobbe aktivt for å ta markedsandeler i de aktuelle markedene.

– Vi opplever at vi har kommet i en ny fase, og det er gøy å se at vi da klarer å tiltrekke oss såpass dyktige folk, sier Lande.

Gründeren mener at story-formatet er kommet for å bli, og underbygger dette med at kundene oppnår bedre resultater på alle målbare enheter.

– Vi ser spesielt at autensiteten til innhold i story-formatet gjør at man konverterer bedre enn med tradisjonelle videoer som enkelt oppleves som reklame.

Vil utforske flere muligheter innenfor partnersalg

Lande forteller at partnersalg oppleves som veldig effektivt, og avslører at Gobi allerede har inngått et samarbeid med et annet selskap.

– Vi er på utkikk etter selskaper som naturlig vil kunne tilby vår teknologi, og har blant annet inngått et samarbeid med Webcruiter som vil tilgjengeliggjøre teknologien for alle deres kunder, forteller Lande.