INVESTOR
Hattrick for Unconventional Ventures, investerer i Fjong
Gjør sin tredje investering i Norge i år.
I fjor sommer kunne Shifter fortelle at den norsk-svenske duoen Thea Messel og Nora Bavey i Unconventional Ventures (UV) hadde hentet 310 millioner kroner til et nytt fond som kun satser på startups som kvinner eller minoriteter står bak.
I januar ble det kjent at de gikk inn med penger i Equality Check. Nylig ble en investeringsrunde i Ocean Oasis også offentliggjort, hvor UV deltok.
Nå fullfører investeringsselskapet hattricket, med en investering i Fjong.
Det norske selskapet med gründer Sigrun Syverud i spissen, utvikler en abonnementstjeneste for klær. Det er foreløpig ikke kjent hvor mye penger startupen har hentet i denne omgang, ei er prisingen offentliggjort.
Fjong hentet sist penger sommeren 2021, i en emisjon på tre millioner kroner.
Da kom en gullrekke med nye investorer inn, deriblant Spacemaker-gründer Anders Kvaale og TV-profilen Christian Strand og kona, marked- og innholdsstrategisten Madeleine Strand. I tillegg gikk designstudioet Bakken & Bæck inn.
Denne gangen skal det være snakk om en større sum. Enkeltinvesteringene med det nye fondet varierer fra én million til syv millioner kroner.
– Vi ser moteindustrien som en arena i enormt behov av positiv «impact», for å radikalt redusere klimaavtrykket. Den er moden for endring, og vi tror at Fjongs datadrevne tilnærming er en vinner, sier partner Nora Bavey i en uttalelse på egne nettsider.
I tillegg til de norske selskapene, har UV i det siste offentliggjort investeringer i britiske Climate X, svenske Leia Health, og danske Dora.